*

Matti Niiranen Asiaa, analyysiä ja ajankuvia

Kaikki blogit puheenaiheesta Päätöksenteko

Lobbarien valtakunta

Katsaus kansanvallan arkipäivään: "Poliitikot ja lobbarit tuntevat toisensa pyöröovi-ilmiön takia. Viestintätoimistoissa työskentelee esimerkiksi paljon entisiä ministerien erityisavustajia ja eduskuntaryhmien tiedottajia. Myös yksityiset terveyspalveluyritykset ovat rekrytoineet poliitikkoja johtaviin tehtäviin." https://www.hs.fi/politiikka/art-2000005301985.html

***Suomen PERUSTUSLAKI 11.6.1999/731 2 § Kansanvaltaisuus ja oikeusvaltioperiaate:

Valtiovalta Suomessa kuuluu kansalle, jota edustaa valtiopäiville kokoontunut eduskunta.

Helsingin kuntapolitiikan viikko 40/2017

Viikonloppu kului mukavasti Lähiöfestin tapahtumissa Vuosaaressa, Malmilla, Pohjois-Haagassa ja Herttoniemenrannassa sekä Hakaniemen markkinoilla ja Silakkamarkkinoiden avajaisissa. Vastapainoksi viikon 40 kokouskalenteri näyttää tavallista hieman keveämmältä. Esityslistat löytyvät suoraan kalenterin linkkien alta:

Maanantai

Matkailun ja rahan ihmemaa

Lähtisitkö sinä matkalle maahan, joka yhdellä taikasanalla antaisi joka kuukausi vuosipalkan verran käyttörahaa, ilmaisen majoituksen ja lennättäisi sinut kotiin ilmaiseksi parin vuoden palkan kanssa takaisin?

Tekisitkö sinä päätöksiä, jotka maksaisivat muille miljoonia, mutta sinä, tai tuttavasi saisivat muutaman kymppitonnin? Tai luottaisitko siihen, että kukaan ei käytä päätöksiin jäävien väärinkäytösten mahdollisuutta hyväksi, koska eihän sellaista kukaan vähänkään moraalia omaava tekisi?

Kansainväliset sopimukset meitä velvoittavat!

Tämä asia jotenkin pompsahti mieleeni kun luin otsikon: ILO:n 106. yleiskokous (osa 10). Ennen kuin ehdein mitään kirjoittaa olikin jo osa 11 netissä. No ei sillä väliä, en käsittele kirjoituksessani työtä lainkaan. Käsittelen homoja - ei - en oikeastaan käsittele heitäkään vaan käsittelen tapaa tehdä päätöksiä.

Pitäisikö politiikasta luopua miltei kokonaan?

Voisimmeko elää ilman poliittista koneistoa? Minultakin usein kysytään (kysyn toki itsekin), jotta kuka demokraattisesti äänesti "sen ja sen uuvatin siihen virkaan?" Olen huomannut, että päätöksenteon laillispuolinen osuus on paikoitellen hyvästä: kenellä on valtaa sanoa, että vaikkapa murha on rikos? Eduskunnallamme. Sen sijaan joissain taloudellisissa asioissa, kuten vaikkapa Euroopan keskuspankin johtajan tai suomalaisen pankkivaltuuston nokkahenkilön nimitykset tuntuvat kansalaisilta enempi annettuina kuin päätettyinä.

Politiikan kompastuskivi: lyhytnäköinen sääntöjen palvonta

Politiikassa olisi hallittava tasapuolisesti kaksi periaatteessa erillistä tarkastelun tasoa: ruohonjuuri- ja kokonaistaso. Itse asiassa tämä koskee kaikkea järkiperäiseksi tarkoitettua päätöksentekoa.

Vastaavan ajatuksen esitti aikoinaan yleisellä tasolla filosofi Jaakko Hintikka – ajatus on filosofin sanomaksi hyvin käytännöllinen. Hintikka puhui määrittelevistä säännöistä ja strategisista säännöistä, jotka mielestäni vastaavat mainittuja tasoja. Shakkipelin avulla on helppo havainnollistaa näitä kahta.

Malmin lentokenttäkysymys on murtamassa uskoni julkiseen päätöksentekoon

Myönnän heti kärkeen muutaman faktan: minulla ei ole lentolupakirjaa, asun Kaarinassa (Turun naapurikunnassa), eikä minulla ole muuta kytköstä Malmi-kysymykseen kuin kiinnostus ilmailuun ja yhteiskunnan päätöksenteon toimintaan. Kirjoitin vuosi sitten siitä, miksi meitä ulkopaikkakuntalaisiakin pitäisi kiinnostaa Malmin lentokentän tuho.

Mihin me kansalaiset tarvitsemme puolueita ja niissä toimivia poliitikkoja?

Olen viime aikoina miettinyt, että mihin me kansalaiset tarvitsemme puolueita ja niissä toimivia poliitikkoja, jotka eivät tee mitään muuta kuin valehtelevat ja huijaavat meitä kansalaisia, sekä ajavat vain omia etujaan?

Vanhemmat - rasite vai rikkaus kouluille?

Helsingin vanhemmat HELVARY ry ilmaisi eilen huolensa opetuslautakunnan kokouskulttuurista:

https://drive.google.com/file/d/0B93aPE_MsEQxZkpNemc5Z2RqaWM/view

Vanhempainyhdistys ihmettelee opetuslautakunnan ja sen suomenkielisen jaoston kokousten keskimääräistä pituutta (47 minuuttia ja 19 minuuttia) ja epäilee, onko asioiden kriittinen tarkastelu ja perusteltu päätöksenteko tällä ajankäytöllä mahdollista. HELVARY on turhautunut myös siihen, että sen lähettämiin viesteihin ei vastata eikä se koe kykenevänsä vaikuttamaan päätöksentekoon.

Päätöksen teon vaikeudesta

 

Päätöksen teon vaikeudesta

Veroista, pullovedestä tai lipun nostosta

 

Kyllä isä osaa

Toimituksen poiminnat

Julkaise syötteitä