Matti Niiranen Asiaa, analyysiä ja ajankuvia

Kaikki blogit puheenaiheesta Metro

Espoon metroasemat on heti pidennettävä pitkille junille

 

Espooseen päätettiin aikanaan tehdä metroon lyhyet laiturit,  lyhyille metrojunille.

 

Tässä esittelevät virkamiehet tekivät tietoisesti - ja päättäjien tuella -  virkavirheen, koska virkavirheistä ei Espoossa  tule seuraamuksia. Muuten Espoossa olisi jo vaihdettu useita johtavia virkamiehiä.

 

Rakentamistalouden tohtorina esitän, että kaikki rakenteilla olevat metrolaiturit pidennetään, ja olemassa olevat metrolaiturit pidennetään pikkuhiljaa öisin, kun metro ei kulje.

 

Espoolaisten veroja voidaan alentaa

Paremmat palvelut pienemmillä veroilla ei ole utopia. Espoo voisi olla tästä hyvä esimerkki. Espoo voisi myös pitää valtuuston vuonna 2009 kuntalaisille antaman lupauksen, että vuoden 2010 kuntaveron korotus 17.75 prosenttiin oli vain vuoden kestävä väliaikainen kiristys.

Kuitenkin Espoon valtuusto on rikkonut 2009 antamansa lupauksen. Valtuusto on 2013 jopa kertaalleen korottanut veroastetta lisää, aina nykyiseen 18.00%:iin. Nyt punavihreä rintama haluaa jatkaa samalla tiellä, ja vaatii verorasitusta entisestään ylös.

Espoon metrosotku tuottaa valeuutisia

Metro teki ennen niin vauraasta Espoosta nopeasti Suomen velkaisimman kunnan. Samalla se pilasi joukkoliikennepalvelut suurelta osalta espoolaisia. Latokaskesta kestää matka Kamppiin kauemmin kuin Hämeenlinnasta.

Ongelmat johtuvat paljolti siitä, että Espoo on luovuttanut joukkoliikenteen järjestämisen monopolin ylikunnalliselle Helsingin Seudun Liikenteelle eli HSLlle.

Iževskin metro


Neuvostoaikana tai 2000-luvun alussa oli kuulemma suunnitelmia Iževskin metron rakentamiseksi. On julkaistu jopa linjakartta, johon oli merkitty jo metroasemat.

Metron ongelmiin löydettävä kestäviä ratkaisuja

Helsingin Uutiset käsitteli artikkelissaan (HU 3-4.3) metroliikenteen ongelmia. Päivittäisenä vuosaarelaisena metronkäyttäjänä olen myös itse törmännyt niihin viime viikkoina.

Raja kasvulle! Paremmat palvelut pienemmillä veroilla ei ole utopia.

Espoon kasvu on riistäytynyt hallinnasta.  Nykykasvu vahingoittaa ympäristöä, kuntataloutta ja kuntalaisten palveluja.

 

Liikenneväylät ruuhkautuvat tarpeettomien työmaiden johdosta. Valtion maanteille rakennetaan kattoja kaupungin rahoilla. Asumisen hinta karkaa käsistä. Lähiöitä pirstotaan vanhentuneilla ja kalliilla raideliikenneratkaisuilla. Perinteiset lähikeskukset murjotaan massiivisella rakentamisella. Tämä kaikki maksetaan ottamalla velkaa velan päälle.

 

Metroon turvallisuutta portein

Helsingin metrossa ei ole monen kaupungin metrojen tapaan (New York, Tukholma, Lontoo) portteja vaan laiturialueelle ja metroon pääsee vapaasti - ja käytännössä maksutta. Näissä kaupungeissa portit eivät hidasta kulkua vaikka asiakasmäärä on huomattavasti suurempi. Lastenvaunun kanssa tai pyörätuolilla liikkuvat taas pääsevät läpi miehitetyn pisteen kautta. Tämänlainen tila ja portin aihiot on jo rakennettu testimielessä Sörnäisten metroasemalle, mutta ne ovat olleet käytössä viimeksi 2004 ja silloinkin vain tarkastajien ollessa paikalla.

Talin golfkenttä taas vasemmiston hampaissa

Helsingin kaupunkisuunnittelulautakunnan esityslistalla on tiistaina 4. helmikuuta lausunnon antaminen alooitteeseen Talin golfkentän muuttamisesta asuinkäyttöön. Valtuustoaloite Talin rakentamisesta tuli valtuustosalin vasemmalta laidalta.

Käydyissä keskusteluissa moni Helsingin vasemman laidan kulkija on ilmiselvästi nähnyt golfkentän herkullisena poliittisena käsikassarana. Golf symbolisoi monelle heistä ilmeisesti ”porvarillista liikuntamuotoa” ja raharikkaiden lajia, mikä ei tosin ole fakta tämän päivän Suomessa.

Miten tekisimme joukkoliikenteestä terveellisempää? Mikroaaltokuormituksesta

Linja-autoihin, juniin ja metroihin tarvittaisiin kännykkävapaita paikkoja, niin terveyden kuin liikenneturvallisuuden näkökulmasta.

EU:ssa on jo ennakkotapaus, Italian Korkein Oikeus määräsi työkännykästä aiheutuneen kasvaimen korvattavaksi.

Toimituksen poiminnat

Julkaise syötteitä