*

Matti Niiranen Asiaa, analyysiä ja ajankuvia

Kaikki blogit puheenaiheesta Länsimetro

Liikennekaaosta odotellessa.

HSL:n ja Espoon osaamattomuus Metron lopullisessa käyttöönotossa voi aiheuttaa liikennekaaoksen. Noin sadantuhannen ihmisen liikkuminen muuttuu yhtäaikaa Espoossa vuodenvaihteessa, kun metron liityntäliikenne käynnistyy ja suorat linjat Helsinkiin loppuvat. Jos 10 prosenttia matkustajista vaihtaisi bussista autoon eikä metroon, syntyisi kaaos teillä ja liikenne tukkeutuisi.

Sen sijaan, että ongelma ratkaistaisiin jo nyt, virkamiehet päättivätkin perustaa ”komitean” seuraamaan tilannetta ja varautumaan mahdolliseen kaaokseen (HS 13.12.).

Espoo ei rakentanut metroa vaan kaupungin

Espoon metro historia voidaan jakaa kolmeen ajanjaksoon: Aika jolloin Helsingillä oli metro (kateellisuuden aika), aika jolloin Espooseen suunniteltiin metroa (haaveilun aika) ja post-metro aika (uusi aika). Viimeisimmälle siirryttiin lauantaina 18.11.2017.

 

Metro Tapiolaan 7.00: miljarditunneli ja sen jatkot

Tänään tuli aamulenkkiini hauska mutka tunnelissa. Otin Otaniemestä metron Tapiolaan klo 7.00, pari tuntia sen jälkeen kun liikenne asemien välillä alkoi. Tapiolassa melkein koko ikänsä asuneelle hieno kokemus. Junalla Tapiolan keskustaan, vieläpä lähes ainoana matkustajana!

 

Soromnoo, sanoo venäläinen (ja) Vapaavuori

Ei nyt rakennusvaiheeltaan vielä Iisakinkirkkoa vastaavan Länsimetron liikennöintiä odotellessa suosittelen tutustumaan tuoreeseen ja erikoiseen metroyhtiön hallintoa koskevaan erityistilintarkastukseen. Kuten toimeksisaaja Ernst & Young Oy toteaa:

Länsimetroprojekti on väärin ymmärretyn kokeilukulttuurin loogista satoa.

Länsimetroa alettiin tehdä puutteellisilla suunnitelmilla, yllätyksiin ei varauduttu ja urakoita limitettiin aikataulusäästöjen vuoksi, jolloin niiden valvonta vaikeutui, kertoo aamun HS Ernst & Young oy:n tekemän tarkastusraportin perusteella.  Itse Länsimetro Oy:llä on myös ollut liian vähän resursseja yksityiskohtaiseen talouden ja aikataulun seurantaan, rakentamisen valvontaan ja riskien hallintaan.

Mehän vain hoidetaan yhteisiä asioita

Helsingin Sanomat julkaisi joitakin tunteja sitten Länsimetron rakentamista koskevan uutisen, jonka  mukaan metroa alettiin tehdä puutteellisilla suunnitelmilla, yllätyksiin ei varauduttu ja selitykset kustannusten noususta ontuvat.

Napsahtaako Länsimetrosta vielä lisälasku?

Länsimetron avoimuudesta kertoo paljon, että niitä muutamia kommentteja pitää lukea suurennuslasin kanssa.

"– Ei tässä ole kyse siitä, että poliitikot haluaisivat suojella omia tunarointejaan. Raskain ajatus on se, että ei lähdetä suin päin julkistamaan asioita, jotka vaikuttavat oikeudenkäynteihin niin, että veronmaksajat kärsivät."

Homma on varmasti hoidettu hyvin jos korvausten välttämiseksi projektin selvitykset pitää salata. Taii siis "ei-julkaista" kuten asia ilmaistiin.

Länsimetron selvitys

 

Uutisissa kerrotaan, ettei selvitystä Länsimetrosta saa julkistaa siksi, että espoolaisille veronmaksajille tulisi lisää maksettavaa, jos kanteita nostaneet yritykset saisivat tietää mitä selvityksessä todetaan.

2007: "Otsikot eivät huuda länsimetron skandaaleista"

 

Olen parhaillaan kirjoittamassa loppuun rakenteelliseen korruptioon liityvää tekstiä ja satuin päättymään tähän hauskaan artikkeliin vuodelta 2007 koskien Länsimetroa.

Siellä tuore Länsimetro Oy:n toimitusjohtajaa myhäilee kuinka 80-luvun metrosotkut "taisivat tehdä nuoreen opiskelijaan vaikutuksen, koska nyt Kokkinen painottaa, että noin viiden vuoden kuluttua uutisten otsikot eivät huuda länsimetron skandaaleista. "

Miksi länsimetroprojekti epäonnistui?

Hiukkasen hankala sanoa, koska asiaa käsittelevä raportti on salattu. 

Länsimetro on monellakin tapaa surullinen esimerkki ongelmista joita piraatit haluaisivat poliittisessa järjestelmässämme korjata: avoimuuden puuttesta ja kehnosta hallinnosta. Projekti venyy, budjetti ylittyy räikeästi ja muiden kuin työryhmän sisäpiiriläisten on erittäin vaikea seurata mitä on tekeillä ja mikä on mennyt pieleen. 

Toimituksen poiminnat

Julkaise syötteitä