Matti Niiranen Asiaa, analyysiä ja ajankuvia

Kaikki blogit puheenaiheesta Hiilidioksidipäästöt

No onko hiilidioksidi saaste

Hiilidioksidista käydään keskustelua sen haitallisuudesta ilmakehässä. Sen haitallisuutta näissä nykyisissä lukemissa (400 ppm) ei ole voitu osoittaa.

Jotta hiilidioksidi muuttuisi haitalliseksi ihmisille ja eläimille suljetussa tilassa, tarvitaan satakertainen määrä hiilidioksidia nykyisiin ilmakehän pitoisuuksiin verrattuna. Silloinkin hapenpuute muodostuu ongelmaksi, ei hiilidioksidi.

Ilmakehässä on lisääntynyt hiilidioksidi saanut kasvit kasvamaan. Voidaan siis puhua tältä osin, että ihmiskunta on hyötynyt pienestä hiilidioksidin lisäyksestä ilmakehässä.

Päästöjä ei pidä lisätä

Mielestäni Suomen ei pidä lisätä vuosittaista hiilidioksidipäästöjensä määrää. Kuitenkin, vaikka uskonkin, että ilmaston lämpeäminen on ihmisen jouduttamaa, Suomen päästömäärää ei pidä väkisin laskeakaan nykyisestä. Perustelen mielipiteeni seuraavilla syillä:

Ilmastonmuutoksesta tehdään totta uskonnon ja fasismin keinoin

Ilmasto on lämmennyt 1900-luvulla ja hiilidioksidipäästöillä on osuutta siihen. Kuitenkaan hiilidioksidipäästöjä ei ole saatu kuriin, mitkään keinot eivät ole pystyneet estämään sen tasaista kasvua ilmakehässä. Ilmaston vakiointitoimet ovat käytännössä epäonnistuneet.

Ilmastolupaus uudelle vuodelle

Kohta se alkaa, vuosi 2019. Joka paikka on täynnä juttuja uudenvuodenlupauksista. Uutena lajityyppinä nähdään nyt paljon ohjeita, miten uuden vuoden voi aloittaa muuttamalla omia elämäntapojaan ilmastoystävällisemmiksi.

Tiedäthän – syö enemmän kasvisruokaa, pyöräile työmatkat, lennä vähemmän.

Kannustan ihan ilman muuta jokaista noudattamaan näitä hyviä neuvoja. Omilla elämäntavoilla on paljon merkitystä.

USA:n energiasektori vähentänyt hiilidioksidipäästöjä 28 % vuoden 2005 jälkeen

 Joulun kunniaksi vuoden lyhyin blogini ja hyviä uutisia hiilidioksidipäästöistä. 

Vuoden 2017 tilastotietojen mukaan USA:n energiasektori on vähentänyt hiilidioksidipäästöjä 28 % vuodesta 2005 vuoteen 2017. Joidenkin mielestä tämä on niin väärin, kun Ilmastonmuutosalan ja Pariisin sopimuksen pahis on suurvalloista paras tällä sektorilla  ja tekee sen osittain liuskekaasun avulla. Yrittäkää kestää, mutta Hyvää Joulua ja joulumieltä kaikille.

Katowicen ilmastokokouksen tuloksia odotellessa

Näin vuosittaisen ilmastokokouksen tuloksia odotellessa on sopiva aika tarkastella mitä maailman maat ovat muutaman viime vuoden aikana saaneet aikaiseksi hiilidioksidipäästöjen suhteen. Käyettävissä olevan datan vuoksi tarkastelussa on aikaväli 2012-2016.

Suomen vuosittaiset hiilidioksidin päästövähennykset tällä ajanjaksolla olivat 5,96 Gton ja kokonaispäästöt vuonna 2016 51,2 Gton.

Ryhmiteltäessä maailman maat eri ryhmiin aikavälin 2012-2016 vuosittaisten päästövähennyksen perusteella voidaan tehdä esimerkiksi seuraavanlaisia havaintoja. 

Autoverotuksen viilaus ei riitä, eikä Suomen ilmastotavoite täyty

Autoverotuksen viilaus ei riitä, eikä Suomen ilmastotavoite täyty – sähköautoilua realistisempi tavoite on autoveron poisto.

Jatkaaksemme tehokasta keskustelua ilmastotavoitteesta ja sähköautoilusta:

Kauppalehdessä on tänään Niko Rouhiaisen huomionarvoinen artikkeli:

Alkuun hieman harvemmin kuultuja lukuja.

Eläköön Maa

Heinäkuussa 2007 järjestettiin maailman kahdeksassa suuressa kaupungissa "Eläköön Maa" (Live Earth) -konsertti, jolla kiinnitettiin suuren yleisön huomio maapalloa uhkaavaan kasvihuoneilmiöön. Yksi aloitteen isiä oli Yhdysvaltain entinen varapresidentti Al Gore.

Suuren yleisön apua tarvittiin jo silloin, ja tarvitaan varmaan nytkin. Kymmeniä vuosia sorvatuista ponsista huolimatta valtioiden saavutukset ilmaston muutoksen torjunnassa ovat jääneet perin kehnoiksi.

Puhtaan lentämisen myytit ja mahdollisuudet

Ilmailualan usko siihen, että omat kasvihuonepäästöt voitaisiin ratkaista tekniikan keinoin, ei näillä näkymin perustu faktatietoon, ainakaan lyhyellä tähtäimellä. Alan ammattilainen Paul Peters toteaa, että uusien lentokoneiden polttoainetehokkuus paranee vuosittain noin 1 %:n vauhdilla, mutta samanaikaisesti  lentoliikenteen kasvu on 5-7 %. Näin ollen uusienkin lentokoneiden hyöty ilmaston kannalta pysyy hyvin selkeästi negatiivisena.

Suomi hiilineutraaliksi 2045

 Hallituksen tavoite toteutuu jos metsämme sitovat kaikki Suomen fossiiliset päästöt.  Tämä on hiukan naurettava juttu, eihä tuo välttämättä muuta mitään päästöjen suhteen. Jos päästöt tehdään sellaisilla tuotteilla jotka uusiutuvat, päästö on silti päästö.

Kivihiilellä tuotettu päästö ei palaudu ehkä kivihiileksi, mutta mitä sillä on väliä kun päästö kuitenkin tulee jollain toisella aineella.

Tärkeintä on hiilen poistuminen varastoon pois ilmasta, ei se että mistä lähteestä päästö on tapahtunut.

Toimituksen poiminnat

Julkaise syötteitä