*

Matti Niiranen Asiaa, analyysiä ja ajankuvia

Kaikki blogit puheenaiheesta Raideliikenne

Kovaa peliä raiteilla

Maanantai-iltana 14.8. alkoi veturinkuljettajien mielenilmauslakko vastalauseena liikenneministeri Anne Bernerin (kesk.) esittelemälle suunnitelmalle Suomen matkustajajunaliikenteen kilpailuttamiseksi. Suunnitelman tarkoituksena on pilkkoa nykyinen VR-yhtymä erillisiin yhtiöihin, joista varsinainen VR jatkaisi liikenteenharjoittajana ja sen rinnalle syntyisivät vaunuja ja vetureita liikenteenharjoittajille vuokraava kalustoyhtiö, junien kunnossapidosta vastaava huoltoyhtiö ja rautatiekiinteistöt omistava kiinteistöyhtiö.

3BT - turistien ja maalaisten ratikka

Vanha kolmosen ratikkalinja oli erityiseti turistien suosiossa, kuulutuksineen päivineen. Antoi oivan kiertoajelun  pääkaupunkimme nähtävyyksistä yhden lipun hinnalla. Sittemmin pienempien linjamuutoksien takia se hajoitettiin kahteen numeroon (2 & 3), mutta periaate pysyi samana. 

Nyt kaikki traditiot murretaan. Katso oheista linjakarttaa, joka astuu voimaan ensi viikolla. 

Tottumattonta voin johdattaa läpi viidakon:
Periaate on, että yksi ratikka kiertää puolitoista kertaa kantakaupungin ympäri ja käyttää siihen puolitoista tuntia.

Jäämeren rata – nyt

Jäämeren radasta on puhuttu jo sata vuotta. Nyt olisi jo korkea aika ryhtyä sanoista tekoihin. Yle uutisoi hiljattain, että Liikenne- ja viestintäministeriö aikoo käsitellä Jäämeren ratahanketta yhdessä Helsinki-Tallinna-tunnelin kanssa. Hyvä näin!

 

Tiederatikkaa ei tulisi rakentaa

Törmäsin opiskeluni aloittaessa tällaiseen projektiin kuin Tiederatikka. Sitä mainostettiin Helsingin yliopiston ylioppilaskunnan tapahtumissa opiskelijakuntien yhteisenä kaupunkivaikuttamisen projektina. Kuvittelin Tiederatikan olevan joku tiedetempaus, jossa tiedettä tuodaan raitiovaunuihin, esimerkiksi teemaviikon yhteydessä. No tämä oli jotain aivan muuta.

 

HSL:n vyöhykemalli edustaa urautunutta ajattelua

HSL:n vuonna 2017 voimaan tulevat maksuvyöhykkeet eivät korjaa tariffijärjestelmästä kuin yhden merkittävän  valuvian:  näyttää siltä (vielä nyt; katsotaan onnistuvatko byrokraatit vielä tämänkin vesittämään), että voimassa olevalla matkakortin kausilipulla olisi jokin arvo, kun matkustetaan ostetun matka-alueen ulkopuolisille vyöhykkeille!

VR:n alasajo on keskeytettävä!

En muista lukeneeni yhdenkään puolueen luvanneen vaaleissa suorasanaisesti tavoitteekseen alas ajaa VR pitkäjännitteisesti, jotta raideliikenne voitaisiin avata yksityiselle kilpailulle helpommin. Siitä huolimatta suunnitelmaa on jo lähdetty toteuttamaan.

Toteuttamisen kaava on seuraava: Ulkoistetaan ja heikennetään palveluja hitaasti siten, että asiakkaat tottuvat huonoon palveluun. Sen jälkeen on helpompaa puolustella, miksi rautatieverkosto pitää avata kilpailulle.

Uuden ajan kaupunginosa Malmin lentokentälle

Helsingin kaupunginvaltuusto ilmaisi kokouksessaan 30.3.2016 selvin luvuin mielipiteensä Malmin lentokentän alueen kaavoittamisen ja asuntorakentamisen puolesta.

Lentokentän säilyttämistä vaatinut kuntalaisaloite kaatui valtuustossa äänin 55-29. Äänestystulos ennakoi lukuja myös loppuvuodesta valtuustoon tulevan yleiskaavan osalta. Yleiskaavaehdotuksessa Malmin lentokenttä on merkitty asuntoalueeksi.

Suomi tarvitsee raideyhteyden Jäämerelle sekä Baltiaan

Viime viikolla uutisoitiin mahdollisuudesta rakentaa raideyhteys Pohjois-Suomesta Jäämerelle. Uutinen oli erinomainen. Panostukset liikenneverkkoon toimivat myös elvytyspolitiikkana taloudellisen matalasuhdanteen aikana. Kunnianhimoiset liikennehankkeet ruokkivat osaltaan tulevaisuususkoa ja tulevaisuuden kasvua.

Suunnitelmallisuutta raideliikennepolitiikkaan

VR on ilmoittanut lopettavansa useita junavuoroja kannattavuusongelmien vuoksi. Kannattavuusongelmien taustalla on paljolti matkustuksen siirtyminen busseihin ja lentokoneisiin, junat ajavat usein lähes tyhjillään. Lisäksi tulevaisuudessa junat ajavat entistä useamman aseman ohitse pysähtymättä. Potkut odottavat jopa 570 työntekijää. Muutosten jälkeen suunnitelmissa on alentaa lippujen hintoja.

Metropolialue kaipaa korjausta

Uudenmaan puutteet liittyvät asumiseen ja joukkoliikenteeseen. Ongelmia ratkomaan tarvitaan Vasemmistoa.

Toimituksen poiminnat

Julkaise syötteitä