Matti Niiranen Asiaa, analyysiä ja ajankuvia

Kaikki blogit puheenaiheesta Liikennepolitiikka

Keskusta ja Berner autoilijan kimpussa

Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (kesk.) jatkaa innokasta suomalaisen liikenteen mylläämistään. Ministeriön asettaman liikenteen ilmastopolitiikan työryhmän julkistamat dokumentit ovat karua kertomaa - ainakin ruuhka-Suomen ulkopuolella asuvalle. Tavoitteen hiilineutraalista liikenteestä kustantavat kokonaan suomalaiset autonkäyttäjät.

Kerava – Nikkilä -henkilöjunayhteydestä

1. Johdanto

Tämä julkaisu on jatkoa selvityksilleni Sivurata plus: Haapamäen kolmiosta kumpuavaa aikataulu- ym. harjoitusta sekä Sivurata plus-kaksi: Haapamäen kolmiosta Saarijärvelle. Niissä pohdin, kuinka uusia henkilöjunayhteyksiä luodaan mahdollisimman vähäisin kustannuksin olemassa olevalla infralla.

Junat kulkemaan uusin ajatuksin

Äänekosken kaupunginjohtaja Tuononen on pettynyt, koska junahaaveet vaipuvat horisonttiin (Sisis 29.5.2018 ”Henkilöjunaliikenne ei ala vuoden alussa”). Ministeriön edustajan mukaan henkilöjunat edellyttävät tavarajunien yhteensovittamisen lisäksi useiden miljoonien investointeja ja aikaa niiden tekoon.

Sipoon henkilöjunat saa liikkeelle halvemmallakin kuin on esitetty

Nimimerkki Lukija (SiSa 3.5) on oikeassa epäillessään HSL:n vuonna 2015 tekemän selvityksen investointivaatimuksia. Esitän kuitenkin muutamia lisähuomioita.

Töölönlahden Sanomat: Raideliikenne ei parane vastakkainasettelulla

Pääkaupunkimme valtalehti julkaisi eilen pääkirjoituksen, jossa käsitellään Helsingin ratapihan sekä lähi- että kaukojunia haittaavaa ahtautta. Kirjoituksessa myös kannatetaan Liikenne- ja viestintäministeriön työryhmän esitystä raidehankkeiden entistä pitkäjänteisemmästä suunnittelusta (nykyäänhän päättäjien ”visiot” rajoittuvat lähinnä oman vaalikauden mittaiseksi). Pitkäjänteisyyden tarpeesta on helppo olla samaa mieltä.

Lausunto liikenneinfran puurakentamisohjelmaluonnoksesta

Yhdistyksemme on antanut Liikenne- ja viestintäministeriölle lausunnon liikenneinfran puurakentamisohjelmaluonnoksesta. Määräaikaan mennessä lausuntoja tuli 15, mutta myöhästyneitäkin näkemyksiä saattaa vielä tulla.                

Nyt herätys, liikenneministeri Berner!

Yle uutisoi 05.04.2018, että Huoltovarmuuskeskus kritisoi jatkoselvitykseen valitun jäämeren radan kulkemista liian likeltä Venäjän rajaa. Huoltovarmuuskeskuksen logistiikkapäällikön Raija Viljasen mukaan rata ei todennäköisesti olisi kriisitilanteessa käytettävissä. Uutisissa todetaan myös: “Liikenneministeri Anne Berner (kesk.) kertoi omassa esityksessään, että valittu linjaus parantaisi Suomen huoltovarmuutta selvästi. Huoltovarmuuskeskuksessa asiasta ollaan täysin eri mieltä.

Tiemaksujen käyttöönotto Helsingissä olisi järkevää

Helsingin olisi järkevää ottaa tiemaksut käyttöön. Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymän tekemä selvitys vuonna 2016 suositteli porttivyöhykemallista tiemaksujärjestelmää. Tiemaksut lyhentäisivät matka-aikoja sekä vähentäisivät liikenteen päästöjä. Yksityisautoilun väheminen myös vähentäisi ruuhkien ja onnettomuuksien määrä.  

SAK:n Hievanen pisaroi

SAK:n elinkeinopoliittinen asiantuntija Sauli Hievanen julkaisi tänään henkilöjunaliikenteen kilpailua koskevan lyhyehkön kirjoituksen. Hievanen näkee hallituksen suunnitelmissa lähinnä epävarmuustekijöitä ja kustannusten nousua.

Tiistai aamun ratoksi

Näin puolessa välissä kuuttakymmentä, vajaakuntoisena ja pitkäaikaistyöttömänä, kun ei sopivaa hommaa enää tahdo löytyä edes julkiselta sektorilta, sitä miettii kaikenlaisia ideoita joilla voisi alkaa elättämään itseään. Jonkin aikaa mietittyäni, sainkin aivan loistavan idean ja ajattelin ottaa sen nyt tässä esille keskusteltavaksi.

Toimituksen poiminnat

Julkaise syötteitä