*

Matti Niiranen Asiaa, analyysiä ja ajankuvia

Kaikki blogit puheenaiheesta Kehärata

Onko joukkoliikenne sinulle vaihtoehto?

Mihin ryhmään sinä kuulut?

A) Käytätkö omaa autoasi liikkumiseen pääkaupunkiseudulla? Käyttäisitkö sitä, vaikka pääsisit kotioveltasi ilmaiseksi bussilla tai junalla yhtä nopeasti? Ymmärrän sinua hyvin. Autoilu on parhaimmillaan suuri nautinto vailla vertaa, vaikka se saattaakin viedäkin ylimääräiset rahavarasi.

Uuden ajan kaupunginosa Malmin lentokentälle

Helsingin kaupunginvaltuusto ilmaisi kokouksessaan 30.3.2016 selvin luvuin mielipiteensä Malmin lentokentän alueen kaavoittamisen ja asuntorakentamisen puolesta.

Lentokentän säilyttämistä vaatinut kuntalaisaloite kaatui valtuustossa äänin 55-29. Äänestystulos ennakoi lukuja myös loppuvuodesta valtuustoon tulevan yleiskaavan osalta. Yleiskaavaehdotuksessa Malmin lentokenttä on merkitty asuntoalueeksi.

Komissio ei tue Pisara-rataa

Komission jäsen Violeta Bluc on vastannut yhdessä Hannu Takkulan kanssa tekemäämme kirjalliseen kysymykseemme TEN-T -varojen käytöstä Kehäradan rakentamiseen ja Pisara-radan suunnitteluun. Kysymyksessämme tiedustelimme, onko komissio tietoinen, että rahoituksesta päätettäessä on rikottu TEN-T -ohjelman periaatteita ja edistetty virheinvestointeja.

Metropolipolitiikka näyttää jatkuvan

Keskusta kävi eduskuntavaalit vaatien aluepolitiikkaan suunnanmuutosta. Keskittävästä metropolipolitiikasta piti siirtyä maakuntien kehittämiseen.

Metropolipolitiikan virheellisyys on käynyt ilmi yhä selvemmin.

SSS-hallituksen kur(j)istuslinja on väärää politiikkaa

# Katselin Yle Tv1:stä ruotsalaisen journalistin Erik Sandbergin dokumentin taloustieteilijöiden vaihtelevista teorioista (Ulkolinja 23.7. klo 22.05). Jos se jäi näkemättä, kannattaa katsoa Areenasta. Ohjelmassa kerrotaan, että vuodesta 2008 jatkuneen kriisin syitä on selittänyt syvällisesti ranskalainen Thomas Piketty. Hänen mukaansa kapitalismi on ajautunut vaiheeseen, jossa tuloerot vain kasvavat ja pääomat kasaantuvat, pankit voivat hyvin ja yhä useammat kansalaiset huonosti.

Kallis kehärata ei paranna lentokenttäyhteyksiä

Juuri valmistuneen kehäradan erinomaisuutta on suitsutettu  lähes kaikilla tahoilla. Sanoisin, että jäitä hattuun, sillä arjen todellisuus on toinen. Tässä tosiasioita:

Bussilla ja taksilla pääsee lentoasemalle noin puolessa tunnissa. Kehärataa pitkin sinne pääsee noin kolmessa vartissa. Matka kestää siis puolta kauemmin! Bussi- ja junakyydit ovat suurinpiirtein samanhintaiset. Taksi on toki kalliimpi.

Kehärata A GO GO - kuvallinen neitsytmatkaraportti

Olen eri mieltä Kehäradan tarpeelisuudesta toisin kuin Paavo Väyrynen, joka kirjoitti, että Kehärata on virheinvestointi. 

Kehärata helpottaa suuresti liikkumista PK-seudulla, ihmisvirrat tulevat oleman suuria. Matkailijat pääsevät junalla suoraan Helsinki-Vantaan lentoasemalle.

Kehärata on Vantaan kaupungin elinehto, joka helpottaa kaupunkisuunnittelua. Suur-Kivistöön mahtuu kymmeniätuhansia ihmisiä puolen tunnin matkan päähän Helsingin päärautatieasemasta. 

Kehärata on katse tulevaisuuteen.

Paavo jäi junasta

Paavo Väyrynen arvosteli kärjekkäästi pääkaupunkiseudun raideliikennejärjestelyjä. Ilmeisesti Paavon kritiikin pääkohde oli hallitus, josta hänelle ei ministerinpaikkaa avautunut ja erityisesti Olli Rehn, joka lienee piikki Paavon lihassa. Kuitenkin pieni tietoisku kehä-ja pisararadoista on paikallaan. Raideliikenteellä korvataan kumipyörillä kulkeva saasteliikenne, joka myös tukkii keskustan fyysisestikin.

Kehärata on kallis virheinvestointi

Kehärata avataan tänään liikenteelle. Se yhdistää Vantaankosken rautatien päärataan. Samalla syntyy rautatieyhteys Helsinki-Vantaan lentokentälle.

Alun perin suunnitteilla oli Martinlaakson rautatien jatkaminen Kivistöön. Marjaradan piti antaa mahdollisuudet lähes 30 000 työpaikan ja lähes 30 000 asunnon rakentamiselle Marja-Vantaan alueelle. Marjaradan arvioitiin maksavan noin 60 miljoonaa euroa.

Malmin keskusta kasvaa jo nyt pääradan itäpuolella

Malmi on luonteva kasvusuunta Helsingille, sillä se on Pasilan jälkeen pääradan varren tärkein alueellinen keskus pääkaupunkimme rajojen sisällä.

Malmi on jo nyt myös yksi Helsingin tärkeimmistä joukkoliikenteen solmukohdista, mikä vahvistuu entisestään ensi syksynä, kun runkolinjalla 560 ("Jokeri 2") aletaan liikennöinti.

Toimituksen poiminnat

Julkaise syötteitä