Matti Niiranen Asiaa, analyysiä ja ajankuvia

Kaikki blogit puheenaiheesta Berner

Suomi. Mitä sitä hyvää muuttamaan.

Suomalaisia on helppo johtaa. Suomalaiset eivät halua erota EU:sta eivätkä liittyä Natoon. Jos Venäjällä ei olisi sattunut vallankumousta, olisimme tänä päivänä autonominen tasavalta, jossa suurin osa ei kaipaisi enempää itsenäisyyttä, mutta ei juuri vähempääkään. Toki joku perussuomenruotsalainen saattaisi edelleen ampua Bobrikovin, mutta valtaosa olisi kiinnostuneempi Sinebrychoffista, kunhan eivät muuta reseptiä.

 

Keski-Suomi pois ministeripaitsiosta: Pekkarinen tai Kalmari Bernerin tilalle

Kansanedustaja Mauri Pekkarinen tai Anne Kalmari olisi hyvä valinta uudeksi liikenne- ja viestintäministeriksi Anne Bernerin tilalle. Berner on siirtymässä ruotsalaisen SEB-pankin hallitukseen. Hallituksen jäsenet hyväksytään yhtiökokouksessa maaliskuussa, joka tekee ministerivaihdoksesta välttämättömän.

Bernerin tilanne muodostaa vaikean yhtälön yhdistää ministerin velvollisuudet ja pankkikonsernin hallituksen jäsenyyden. Olisi niin Suomen hallituksen, kuin myös keskustan etu, että Berner luopuisi ministerin tehtävästä.

Oikeuskanslerin ns. Berner-lausunto on kyseenalainen

YLE uutisoi (20.2) seuraavasti: 

"Oikeuskanslerin mukaan Berner voi jatkaa ministerinä uudesta pestistään huolimatta."

Uutisessa todetaan oikeuskanslerin näkemyksestä asiaan seuraavasti: 

"Oikeuskansleri Pöysti sanoo, että pörssiyhtiön hallituksen jäsenyys istuu pääsääntöisesti huonosti yhteen ministerin pestin kanssa.

Hän kuitenkin toteaa, että nyt on kyse "muutamista päivistä", jolloin hän istuu sekä Suomen että yhtiön hallituksessa.

HALLITUKSEN UTOPIA

Vasta pari vuotta sitten hallitus asetti tavoitteeksi 250 000 sähköautoa ja 50 000 kaasuautoa vuoteen 2030 mennessä. Nyt LVM:n työryhmän mukaan sähköautoja tulisi olla reilun kymmenen vuoden kuluttua noin 670 000 ja kaasuautoja 130 000. – Mitään todellisia perusteluja ja konkreettisia toimia, joille olisi asetettu oikea hintalappu, ei ole esitetty. Tavoite tuntuu täysin mahdottomalta. Autoliiton toimitusjohtajan Pasi Niemisen mukaan työryhmän esittämät visiot ovat hyvin kaukana suomalaisten arjesta.

Pommi vai suutari? "Selvitys paljastaa pommin ministeri Bernerin..."

 

ESITYS LIIKENNEVERKON TULEVAISUUDEKSI SUOMESSA

 

Johdanto

Vuosi 1871 oli ratkaiseva vuosi koko Eurooppaa ajatellen ja se heijastuu vieläkin monin tavoin myös meille tänäkin päivänä.

Jaa, Jäämerelle... ja kolmella miljardilla?!

Liikenneministeriö sai valmiiksi selvityksensä Suomen yhteyksistä Jäämerelle. Keskeinen idea on myllertää jänkää kolmella miljardilla Rovaniemen ja Kirkniemen välillä.

Asian voi tehdä hiukan halvemmallakin. Parikkalan asemalta on kulkenut junarata Elisenvaaran asemalle. Radalla oli aikoinaan mittaa noin 30 kilometria. Ratapenkka on selkeästi nähtävissä esimerkiksi Google Earthin satelliittikuvissa. Valitettavasti nämä kiskot rullattiin pois joitakin vuosikymmeniä sitten. Uusien kiskojen asentaminen on hieman edullisempaa, kuin tuo kolme miljardia.

Voiko koko valtion yksityistää?

Keskusta vetoisella hallituksella on ollut kova kiire yksityistää kansallisomaisuus. Viimeisimpänä sankaritekona mainittakoon toimet rautatieliikenteen yksityistämiseksi. Kuten myöhemmin Ministeri Berner itse totesi, on myynnistä keskusteltu ulkomaalaisten toimijoiden kanssa ja jos vanhat merkit pitävät paikkansa on rautatieliikenne siirretty ulkomaille veronsa maksavien yritysten omistukseen.

 

Berner-Sipiliä aluepolitiikkaa

Berner-Sipilä hallituksen aluepolitiikkaa on todella kohdistunutta. Se on kohdistunut pääkaupunkiseudulle. Väylähankkeet rahoitetaan Kehä III:n sisäpuolelle. Elintärkeä hanke: Kirri-Tikkakoski Jyväskylästä pohjoiseen hyllytetään. Miten kauan me kestämme Suomessa Berner-Sipilä -hölmöily linjaa? Bernerhän itse ilmoitti, että hän ei ole politiikassa kuin nämä neljä vuotta, Sipilä ei moista ilmoitusta älynnyt tehdä. Olisi ehkä kannattanut.

Junaliikenne viimein vapautumassa

Liikenne- ja viestintäministeriön kaavaileman uudistuksen mukaan VR:n yksinoikeudesta liikennöidä Suomen rataverkolla luovutaan. 2020-luvun alusta lukien rautateiden henkilöliikenteeseen saa tulla asteittain uusia toimijoita.

Kuluttaja hyötyy laajemmasta kilpailusta monella tapaa: alhaisempina junalipun hintoina, alhaisempana tuotteiden hintoina (myös tavarakuljetuksen maksaa välillisesti kuluttaja), parempina yhteyksinä, monipuolisempana palveluna sekä vähäisempinä ruuhkina. Tehokas liikkuminen on itseisarvo, josta hyötyvät myös kansantalous ja ympäristö.

Toimituksen poiminnat

Julkaise syötteitä