*

Matti Niiranen Asiaa, analyysiä ja ajankuvia

Kaikki blogit puheenaiheesta Asuntojen hinnat

Oma koti kullan kallis

Asuntojen hintakehitys puhuttaa näin kuntavaalien alla ja aivan syystä. Helsingissä asuntoon vaadittava summa on kivunnut tasaista tahtia ja nousevalle trendille ei ole näköpiirissä loppua. Viime vuoden viimeisellä vuosineljänneksellä vanhasta osakehuoneistosta sai maksaa Helsingissä jo 4552 euroa, kun keskimääräinen neliöhinta muualla pääkaupunkiseudulla oli 4049 euroa. Muualla Suomessa päästään yli puolet halvemmalla ja neliön omistajuuden saa 1845 eurolla. Kaavoituksella vaikutetaan asuntojen tarjontaan.

Miksi Suomessa ei ole luotijunia?

Kun miettii tuota pääkaupunkiseudun ahdasta asumista ja lisääntyviä pilvenpiirtäjiä, sitä on alkanut pohtimaan, miksei Suomessa ole luotijunia? Entäpä, jos jostain Heinolan korkeudelta pääsisi noin puolessa tunnissa rautateitse pääkaupunkiseudulle?

Onhan Suomi toki harvaanasuttu maa, mutta onko tarkoituksenmukaista pakata suuri osa väestöstä Uudellemaalle, joka rakennetaan täyteen, kun vaihtoehtoisesti voisi kehittää nopeita yhteyksiä lähiympäristöön ja miksei vähän kauemmaksikin?

Suomalaisesta oligarkiasta - case aso

Kun Neuvostoliitto hajosi, paljon julkista omaisuutta myytiin pilkkahintaan yksityishenkilöille, jonka seurauksena he kuuluvat nykyään maailman rikkaimpien joukkoon.

Jukka Kilpi kirjoittaa tänään Helsingin Sanomien mielipidepalstalla: Asumisoikeuslain uudistamisessa on parannettava asukkaiden asemaa. Kirjoitus on asiaa, joskin oletettavasti Hesarin mielipidekirjoituslinjauksista johtuen tarpeettoman kesy.

Pientalot - Tiny houses - Attefallshusen

Nuorille alkaa olla yhä vaikeampaa ostaa ensiasunto, niin meillä kuin muualla maailmalla. Esimerkiksi Espanjassa, Kreikassa ja jopa Italiassa on liian tavallista, että 20-30-vuotias asuu edelleen vanhempiensa luona. Jotta päästäisiin pois ahdistavasta tilanteesta yhä useampi on rakentunut pientalon. Niihin liittyvä lainsäädäntö hieman vaihtelee eri maissa: kun toisessa maassa pientalon pitää olla liikuttavissa (vrt.

Uuden ajan kaupunginosa Malmin lentokentälle

Helsingin kaupunginvaltuusto ilmaisi kokouksessaan 30.3.2016 selvin luvuin mielipiteensä Malmin lentokentän alueen kaavoittamisen ja asuntorakentamisen puolesta.

Lentokentän säilyttämistä vaatinut kuntalaisaloite kaatui valtuustossa äänin 55-29. Äänestystulos ennakoi lukuja myös loppuvuodesta valtuustoon tulevan yleiskaavan osalta. Yleiskaavaehdotuksessa Malmin lentokenttä on merkitty asuntoalueeksi.

Niukkuuden myyminen on parasta bisnestä

Lähiaikoina on mediassa ollut esillä neljä aihetta, joilla ei välttämättä äkkiseltään tuntuisi olevan mitään yhteyttä:

Kallis asuminen on talouskasvun este (HS 6.2.2016)

Yle: Rajuista hinnankorotuksista kertonut Caruna maksoi veroja vain 1,6 prosenttia (Yle 31.1.2016)

Bussifirmat voivat saada jättisakot epäillystä kartellista (HS 26.1.2016)

Onko Helsingillä visiota asukkaistaan?

Ei taida olla. Olen ruvennut ihmettelemään viimeaikojen Helsingin asuntouutisten kohdalla kolmea pointtia:

1. Tapahtuuko Helsingin kasvu luonnonlain mukaisesti ilman vaihtoehtoja?
2. Onko todella niin, että turvapaikanhakijoiden tulvaa Helsinkiin ei voi rajoittaa?
3. Koska kysyntää on paljon ja tarjontaa liian vähän, niin mihin tarvitaan veronmaksajien tukea?

Keskustalaista kaupunkipolitiikkaa

Sosiaalisen median syövereistä sikisi tänään uutinen, jonka mukaan Pariisin kaupunki aikoo poistaa autot kolmen kilometrin matkalta Seine-joen rannalta, ydinkeskustasta. Rakkauden kaupungin katukuva rauhoittuu ja avartuu, kun suuri osa pakokaasun ja melun täyttämästä kadusta vapautuu kaupunkilaisille, turisteille ja yrittäjille.

Toimituksen poiminnat

Julkaise syötteitä