*

Matti Niiranen Asiaa, analyysiä ja ajankuvia

57 miljardin euron investointiohjelma Helsingin tulevaisuuden puolesta

Hyväksyimme juuri äsken Helsingin kaupunkisuunnittelulautakunnassa noin 45 miljardin euron yksityiset rakennusinvestoinnit mahdollistavan yleiskaavaehdotuksen.

Vuoteen 2050 mennessä Helsingin uusi yleiskaava toisi mukanaan ehkä jopa noin 10-12 miljardin euron liikenne- ja infrainvestointitarpeen. Yhteensä nämä mahdolliset investoinnit siis ovat jopa 57 miljardia euroa.

Ihan näin isoista suunnitelmista en olekaan aikaisemmin saanut olla päättämässä. Eikä ole muuten moni mukaan Suomessa.

Kyseessä lienee maamme historian kaikkien aikojen suurin investointisuunnitelma. Se onkin tarpeen. Helsingin kilpailukykyä on vahvistettava Euroopan kaupunkien kovassa keskinäisessä kisassa, muuten koko Suomi jää kaupungistuvassa globaalissa maailmassa takapajulaksi.

Yleiskaava mahdollistaa toteutuessaan ainakin noin 860 000 asukkaan Helsingin rakentumisen. Asukkaita tulisi täten yksi "vantaallinen lisää". Työpaikkoja mahdollistuisi 560 000 vuoteen 2050 mennessä.

Erityisen iloinen olen siitä, että suurista kasvuluvuista huolimatta Helsingin roolia viihtyisänä merellisenä kaupunkina vahvistetaan.

Lautakunta onnistui myös puolustamaan Keskuspuistoa ja karsimaan aiottuja rakennusmassoja herkimmiltä kohdin.

Vaikka kaupunki tiivistyykin, niin olen vakuuttunut siitä, että Helsinki säilyy jatkossakin viihtyisänä ja puistovaltaisena metropolina.

Myönteistä on myös Helsingin kehittäminen raideliikenteen verkostokaupunki-idean pohjalta. Tulevaisuuden bulevardikaupunginosat ovat muuten toteutuessaan myös hieno juttu: etenkin kun pikaraitioverkosto saadaan kattavaksi ja sähköautot lisääntyvät. Stadi on saamassa poikkeuksellisen hienoja mahdollisuuksia avaavan yleiskaavan.

Yleiskaavaa valmisteltiin lautakunnassa 3,5 vuotta. Tänä aikana sain olla visioimassa Helsinkiä monelta kantilta. Työskentely oli todella mielenkiintoista ja avasi aivan uusia näkökulmia, ei vain Helsingin, vaan koko Suomen ja koko Euroopan kehitystrendeihin. Elämäni huippukokemuksia, kerta kaikkiaan!

Lautakunnan ehdotus yleiskaavaksi jatkaa nyt matkaansa kaupunginhallitukseen ja syksyllä kaupunginvaltuustoon. Onnea matkaan Suomen metropolin dynaaminen tulevaisuussuunnitelma!

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

1Suosittele

Yksi käyttäjä suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelija

NäytäPiilota kommentit (29 kommenttia)

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen

Sikäli kuin yleiskaavaehdotukseen sisältyvät Pisara-rata ja Malmin lentoaseman tuhoaminen, se on myös varsin massiivinen maan tavan manifesti.
http://kalevikamarainen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/2...
http://kalevikamarainen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/2...

Terveisin Kalevi Kämäräinen

Käyttäjän kainiemelainen kuva
Kai Niemeläinen

Hyvä Kalevi Kämäräinen, Nurmes!

Mihin sinä käytät Malmin lentokenttää? Millainen hyöty sinulle koituu siitä, että Helsingin ilmailuharrastajat saavat käyttää kyseistä kenttää?

Miksi minun helsinkiläisenä veronmaksajana pitää maksaa siitä, että saat käyttää kenttää?

Seuraavaksi kysyt, miten minä siitä maksaisin. Alueelle on tarkoitettu rakennettavan 20-30 000 asuntoa. Helsinki vuokraa maa-alueen asuntoja rakentaville yrityksille. Vuokratuotto tulee olemaan kymmeniä miljoonia euroja vuodessa, perustamiskustannukset vähennettynäkin useita miljoonia heti alusta alkaen. Lentokenttätoiminnan vuokratuotto on ollut 1,5 miljoonaa vuodessa. Lisäksi omaa verorasitustani tulee vähentämään lentokentän alueelle sijoittuvien maksamat kunnallisverot.

Hyödyttömän harrastustoiminta-alueen käyttäminen kannattavaan toimintaan on helsinkiläisten etu. Toki Nurmeksen näkövinkkelistä voit ajatella toisin.

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen

Niemeläinen ilmeisenä kulttuuritalebanina näkee asiat vain rahankiilto silmissä (eikä siksi nähtävästi huomaa, että edellisen kommenttini linkeissä esitän vaihtoehtoja, joiden avulla universaalistikin tunnustettu Malmin lentoasema voidaan säilyttää, mutta helsinkiläiset kuitenkin saisivat asuntoja).
http://7mostendangered.eu/2015/12/10/helsinki-malm...

Terveisin Kalevi Kämäräinen

Käyttäjän kainiemelainen kuva
Kai Niemeläinen Vastaus kommenttiin #6

Minä katselen tuota "kulttuurimaisemaa" joka ikinen päivä. Läheltä. Huomattavasti enemmän kuin keskivertohelsinkiläisilmailunharrastaja. Ja varmasti paljon enemmän kuin Kalevi Kämäräinen, Nurmes.

Toiminnassa ei ole mitään sellaista, jonka vuoksi toiminta tulisi säilyttää asutuksen keskellä varsinkaan aiheuttaen ympäröivälle asujaimistolle haittaa. Varsinkaan kun toiminnasta aiheutuu ainoastaan kustannuksia esittämilläni perustein.

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen Vastaus kommenttiin #7

Noinhan ne kulttuuritalebanit ajattelevat, m.o.t.

Terveisin Kalevi Kämäräinen

Käyttäjän TimoHyvnen kuva
Timo Hyvönen

Hyvä Kai Niemeläinen,

joudun nyt pahoitellen toteamaan, että sinua on johdettu todella pahasti harhaan. Olet niellyt syötin, koukun ja vavan, taisi mennä KSV:n käsi rannetta myöten perässä.

Kentälle ei ole tulossa 20 000 - 30 000 asuntoa. Kentälle on tulossa asunnot maksimissaan 10 000 asukkaalle, koska suunnitelmassa tarkastelualue on koko tuo Koillis-Helsingin kulma. Voit tarkistaa asiantuntijatarkastelun http://penttimurole.blogspot.fi/2016/04/lisaa-seli...

Tiedän myös, mitä sinä siitä maksat. Sinä maksat siitä tonnin, kuten jokainen helsinkiläinen veronmaksaja. Tämä siis ennen kuin koko aluetta aletaan edes rakentaa. Destia laskelmoi nimittäin, että pelkkä alueen peruskunnostus maksaa 285 miljoonaa, mutta asiaa tutkitaan edelleen uusilla tutkimuksilla (180 000 euroa) koska alueelta löytyi jotain sulfiittisavea. Helsinki kun on luvannut luovuttaa rakennusmaan rakennusvalmiina. Tämän puhdistuksen ja infrarakentamisen jälkeen aletaan paaluttaa ja rakentaa taloja, 25-30 vuotta. Asia ei siis ehdi vaikuttaa sinun verotuloihisi vaan vain sinun veromenoihisi.

Alueen rakentamistahan on perusteltu "kohtuuhintaisten asuntojen" rakentamisella (Rene Hursti), tosin välillä myös "hyvien veronmaksajien" tuomisella alueelle (Harri Lindell, PS). Kumpiahan sinne tulee, jos alue rakennetaan - arvaisin että nettosaanti on +-0.

En oikein ymmärrä, miksi useiden keskustelujemmekin jälkeen huhuilet harrasteilmailusta. Jaoinkin FB-seinällesi linkin saksalaisista harrasetilmailijoista, jotka jetillään kävivät tekemässä bisnestä Stadissa.

Helsingin kaupungin viestintä ja propaganda ovat mittavia ja vahvoja. Totuutta kannattaa tutkiskella vähän tarkemmin. Jos jaksat yhtään perehtyä, tulet yllättymään, että tällaista voi tapahtua Suomessa.

Harrastelennän ensi viikolla Malmilta asiakasprojektiin Jönköpingiin pienkoneella. En pysty arvioimaan tämän kerran aikatauluja ja toivon pääseväni juhannukseksi takaisin. Tämä on tässä kohtaa ainoa käytännöllinen keino siihen.

Käyttäjän TimoHyvnen kuva
Timo Hyvönen Vastaus kommenttiin #10
Käyttäjän kainiemelainen kuva
Kai Niemeläinen Vastaus kommenttiin #10

Helsinki-Vantaalta, ihan pienen matkan päästä Malmin lentokentältä, lähtee koneita eri suuntiin. Ja Hyvinkäältä pienkone pääsee ilmaan ihan yhtä hyvin kuin Malmiltakin.

Minun ei, Nyvä Timo Hyvönen, tarvitse etsiä netistä vaihtoehtotietoa, KSV:n laskelmat riittävät minulle varsin hyvin perusteeksi. Pidän Kaupunkisuunnitteluviraston selvityksiä luotettavampina kuin Malmin lentokentän ystävät ry:n tuotoksia. Ovathan ne toki söpöjä, mutta luotettavuus...

Linkkisi luen ihan samaan kategoriaan. Koirapuistossa, lentokentän vieressä katselen joka päivä noita pörisijöitä. Hyvin vaikea uskoa, että edes prosentti nousevista ja laskevista koneista olisi jollain tavalla hyödyksi.

Rikkaruohojen ympäröimällä asfalttikaistalla ei myöskään ole minulle minkäänlaista kulttuuriarvoa. Ei mitään sellaista, jota haluaisin tuleville polville säästää. Ja kyllä korpikenttiä edelleen saa olla, harrasteilmailijoiden harrastukselle annan sen verran arvoa. Kunhan maksavat kentän toiminnan ja käyttämänsä maapohjan arvon täysimääräisesti.

Käyttäjän TimoHyvnen kuva
Timo Hyvönen Vastaus kommenttiin #12

Niin, ne linkkini ovat KSV:n materiaaliin.

Käyttäjän kainiemelainen kuva
Kai Niemeläinen Vastaus kommenttiin #14

Miksi minä lukisin KSV:n materiaaleja yhtään sen enempää? Olen sinullekin jo kauan sanonut, etten ole siinä määrin kiinnostunut asiasta. Uskon, että kaupunkisuunnitteluviraston virkamiehet samoin kuin kaupunkisuunnittelulautakunnan jäsenetkin ovat aineistoihin tutustuneet ja kuulleet eri kansalaisjärjestöjä ja viranomaisia. Työ on tehty tarpeen vaatimalla huolellisuudella ja kaikki tämä meitä kuntalaisia varten. Siksi, ettei minun kuntalaisena tarvitse aineistoja kahlata ja mieltäni vaivata joka ainoan hankkeen yksityiskohdilla.

Ottaisit sinäkin Timo, vähän löysemmin. Ei tuollainen vouhkaaminen voi enää olla terveydellekään hyväksi!

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen Vastaus kommenttiin #20

Tuollainen "vouhkaaminen" on terveydellekin varsin hyvää kansalaisaktivismia, jos ajattelumaailma on tasavaltainen - alamaiset matelevat uskomalla.

Terveisin Kalevi Kämäräinen

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen Vastaus kommenttiin #12

Aikoinaan linnutkin olisivat varmasti päässeet eri suuntiin Koijärvellä, mutta pelastajat saapuivat paikalle.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Koij%C3%A4rvi-liike

Sinänsä on huvittavaa tai tragikoomista, että Osmo Soininvaara opetuslapsineen harjoittaa samanlaista talebanismia kuin Koijärven "maajussit" aikoinaan huomaamatta malkaa omassa silmäkulmassaan.

Tällä kertaa "maajussien" koti on Helsingin kaupungintalo etäpesäkkeineen ja asenne on vähintään yhtä kauhea: tuhotaan vaan kaikki ulkopuolisesta palautteesta huolimatta.
https://www.youtube.com/watch?v=sotbpvQevD8

Terveisin Kalevi Kämäräinen

Käyttäjän kainiemelainen kuva
Kai Niemeläinen Vastaus kommenttiin #16

Kalevi Kämäräinen Nurmeksesta.

Niin, kerrot edelleen joka kommentissasi kuka olet, mutta unohdat kertoa, että olet Nurmeksesta. Oletko käynyt Malmin lentokentällä? Kertaakaan? Sen myös unohdit kertoa, vaikka hienovaraisesti sitä yritin tuossa aiemmin udella.

Koijärvi, eikö se ollut joku luontoalue? Kaiketi?

Jos et ole tietoinen, kerron hiukan tuosta suojelukohteestasi. Tunnut noista luontoarvoista olevan jollain tavalla kiinnostunut: Malmin lentokenttä metalliaidalla reunustettu alue, jonka sisällä on rikkaruohokentän reunustama halkeillut, sateenpieksämä asfalttikaistale (kiitorata). Nurmikkoaluetta säännönmukaisesti myrkytetään, ettei pensaikkoa pääse kasvamaan. Joka kevätkesä nurmialueella olevat isompien lintujen pesät munineen hävitetään. Aidan sisäpuolelle uskaltautuneet jänikset ja rusakot poikasineen ammutaan. Hanhia estetään laskeutumasta kentän alueelle pelottelulaukauksin parven lähestyessä. Harrastelijoiden turvallisuus siis ennen kaikkea.

Sellainen luontokohde.

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen Vastaus kommenttiin #23

Onkos kotipaikalla väliä? Koijärvenkin suojelijat olivat muualta.

Olet myös sokea, jos väität että piilottelen kotipaikkaani.

Otapa kantaa itse asiaan äläkä kiertele (pahoittelen, että lienen netissä seuraavan kerran liki vuorokauden päästä, mutta palaan asiaan kunhan matkaltani ehdin).
http://7mostendangered.eu/2015/12/10/helsinki-malm...

Terveisin Kalevi Kämäräinen

Käyttäjän ChristianKvikant kuva
Christian Kvikant

Kuulostaa kyllä ponzi-/pyramidipeliltä, jos Helsingin kaupungin ainoa tapa pitää tulevien vuosien budjetit kasassa, on haalia kaupunkiin lisää veronmaksajia.

Ja jos metropolialueella on kohta liki miljoona asukasta, niin siihen nyt vaan väkisin kuuluis yks yleisilmailukenttäkin.

Käyttäjän kainiemelainen kuva
Kai Niemeläinen

Hyvinkäältä, hyvin läheltä, ilmailuharrastuskenttä löytyy. Useat helsinkiläiset ilmailunharrastajat ovat kertoneet, että Hyvinkäälle pääsee Malmia nopeammin ja kustannukset ovat siellä Malmia edullisemmat.

Käyttäjän ChristianKvikant kuva
Christian Kvikant

Hyvinkää on ihan hyvä ilmailuharrastuskenttä. Yleisilmailukentäksi se sopii huonommin, koska ympäristölupa asettaa rajoituksia mm. liikennemääriin. Myös laskukierroksen katveessa oleva Rauhannummen hautausmaa krematorioineen on melusuoja-aluetta.

http://www.helsinginuutiset.fi/artikkeli/255770-hy...

Ainoa Malmin lentokenttää korvaava paikka olisi Vuosaaren sataman tunnelin naapurissa. Paikka palvelisi myös Rajan tarpeita lentää merelle. Sitä odotellessa, kannattaisi Malmin kenttää säilyttää nykyisellään.

Käyttäjän kainiemelainen kuva
Kai Niemeläinen Vastaus kommenttiin #9

Rajavartiolaitokselta lienee kysytty lausuntoa. Se saattaa olla selvittänyt oman tarpeensa. Uskon myös, että sen antama lausunto on luettu huolella KSV:ssä. Huolesi valtion virastojen ilmailutarpeesta on liikuttavaa. Luulen, että viranomaiset ovat riittävällä tasolla huolehtineet Rajavartiolaitoksen tarpeista lentää merelle.

Malmin kentän osalta päätökset ovat tehty. Itse olen ihan tyytyväinen tehtyyn ratkaisuun ja koko kaupungin kehittämishankkeeseen.

Käyttäjän TimoHyvnen kuva
Timo Hyvönen Vastaus kommenttiin #13

Olet Kai jälleen kaupungin propagandan uhri. Päätöksiä ei ole tehty, vain linjauksia, suosituksia ja ehdotuksia.

Mitä taas tulee Rajavartiolaitoksen kommentteihin, ne löytyvät tästä LVM:n dokumentista parin vuoden takaa.

http://www.lvm.fi/documents/20181/813660/Julkaisuj...

Käyttäjän kainiemelainen kuva
Kai Niemeläinen Vastaus kommenttiin #15

Timo, päätökset ja linjaukset on tehty. Karavaani kulkee jo. Ja koirat, niin no, koirat tekevät, mitä parhaiten taitavat. Kyllähän sinä, Timo, sen tiedät.

Usko jo Timo-hyvä, se on ohi. Tai voithan olla uskomatta, taistele (tai jotain) ja ihan loppuun asti tai vieläkin pidempään. Ihan sama.

Minä olen tyytyväinen kaupungin toimintaan. En ole leikkikehästänne hyötynyt tähän asti enkä usko sitä kaipaavani sen hiljennyttyäkään. No, saa nähdä. Aika näyttää.

Ja kuten totesin aiemmin: minun ei tarvitse tutustua enää kenttää koskeviin aineistoihin, ei Rajavartiolaitoksen kommentteihin yhtään sen enempää kuin muihinkaan. KSV on kyseisen dokumentin varmasti lukenut tarvittavilta osin ja johtopäätökset ovat tulleet tehdyiksi.

Voi olla, että olen kaupunkimme propagandan uhri. Kuitenkin olen ylpeä kaupungistamme ja kaupunkisuunnittelun johdonmukaisesta toiminnasta. Blogistille iso kiitos kirjoituksesta ja toiminnasta kaupungin kehittämiseksi. Kyllä ensin niskakarvat nousivat pystyyn kaupunkibulevardisuunnitelmista. Tarkemmin suunnitelmaa tarkasteltuani huomasin, että suunnittelussa on todellakin järki mukana. Liikenne sujuu alemmillakin nopeuksilla, kunhan puuroutumispaikat on käsitelty levennyksillä ja vaihtoehtoväylillä.

Ja Timo, edelleen haluan, ettei tästä lentokentästä tule ylitsekäymätöntä. Kanssasi on mukava rupatella niin Prisman parkkipaikalla kuin kotikulmien hiekkateilläkin. Ja kyllähän Skypessäkin on ollut lystiä joskus vängätä!

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen Vastaus kommenttiin #18

Niemeläinen lienee Gogolin kuollut sielu.

Terveisin Kalevi Kämäräinen

Käyttäjän kainiemelainen kuva
Kai Niemeläinen Vastaus kommenttiin #25

Tässäkö, Kalevi Kämäräinen Nurmeksesta, oli se paras perustelusi. Eikö enempää oikeasti irtoa?

Henkilöön kannattaa toki aina mennä. Kyllä sillä pointti tulee selväksi.

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen Vastaus kommenttiin #26

Kyllähän se oma kulttuuritalebanistinen ajattelusi oli tullutkin heti selväksi, joten siinä mielessä kyllä pieksin kuollutta lehmää. Ja sikäli kuin Helsinki ei ole itsenäinen valtio, kaikilla Suomen tasavallan kansalaisilla asuinpaikasta riippumatta on oikeus puuttua, jos pääkaupunkiseudun päättäjät aikovat moista kulttuurivandalismia harrastaa.

Terveisin Kalevi Kämäräinen

Käyttäjän ChristianKvikant kuva
Christian Kvikant Vastaus kommenttiin #13

Timo ehtikin ennen minua, mutta Rajan toiminta on vain yksi aspekti tähän Niirasen henkselien paukuttamiseen, vaihtaa suojeltu, pittoreski ja toimiva lentokenttäalue, asuntoihin noin 25 000 ihmiselle, joilla on noin 9 000 autoa (H:ki 2012), ja jotka ovat aamuruuhkissa yrittämässä päästä Malmin rampeilta Kehä I:lle.

Jo vuoden 2007 lentokenttäselvityksessä todetaan (perustuen Rajan ko. selvitystä varten antamaan lausuntoon); LVM 2007: " Malmin toimintojen siirto Helsinki-Vantaan lentoasemalle ei ole miltään osin realistinen vaihtoehto. Helsinki-Vantaan nykyiset operaatiomäärät rajoittaisivat jo pelkästään Rajavartiolaitoksen toimintaa huomattavasti."

http://bit.ly/helsingin_seudun_lentokenttaselvitys

Timon linkittämässä dokumentissa taas todetaan; LVM 2011: "Helikopteritukikohdan sijaintikysymykset ratkaistaan erikseen prosessissa, joka kuuluu sisäasiainministeriön toimialaan.". Mitään tällaista prosessia ei ole tehty, vaan Kataisen kabinetin kevään 2014 kehysriihessä todettiin yksipuolisesti, että:

"Asuntorakentamisen edellytysten parantamiseksi Helsingin seudulla valtio vetäytyy toimintoineen Helsinki-Malmin lentoasemalta siten, että alue on mahdollista ottaa asuntotuotantokäyttöön viimeistään 2020-luvun alussa. Muutos edellyttää Rajavartiolaitoksen sekä siviili-ilmailun siirtämistä korvaavalle kentälle. Rajavartiolaitos käynnistää Helsinki-Vantaan tukikohdan hankinnan valmistelun. Finavia Oyj ja Rajavartiolaitos sopivat tilajärjestelyistä siten, että muutto Malmista uusiin tiloihin tapahtuu kustannusneutraalisti."

Olin itse LVM:n tiedotustilaisuudessa joulukuussa 2014 kuulemassa, kun ministeriön strategia-asioista vastaava ylijohtaja Mikael Nyberg vaivautuneena totesi, että päätös (sulkea kenttä) on ollut poliittinen, eikä mitään (tapaan kuuluvia) viranomaisselvityksiä ole tehty.

Ei sinun tarvitse liikuttua minun huolistani... Mutta toi "kustannusneutraalisti" voisi jonkun kyllä purkaa auki.

Käyttäjän kainiemelainen kuva
Kai Niemeläinen Vastaus kommenttiin #17

Kyllä tuo kustannusneutraalikin purkautuu, siitä ei meidän kansalaisten tarvitse huolta kantaa. Ei varmaan ilmailuharrastajankaan. Tai ehkä teidän sitten täytyy...

Mutta kyllä lentokentän alueelta ja Malmilta Kehälle pääsee. Tapanilasta ja Puistolastakin nykyistä huomattavasti paremmin sen jälkeen, kun maaliikennerakentamista estävä lentokenttäalue rakennetaan ja alueelle saadaan tieverkko kuntoon.

Käyttäjän ChristianKvikant kuva
Christian Kvikant Vastaus kommenttiin #19

Kansalaisten ei tarvitse kantaa huolta...Mutta oletkin mallikansalainen. Sinulla olisi voinut olla rooli vaikkapa Orwellin Eläinten vallankumouksessa... Hieno kirja toisin kuin 1984.

Käyttäjän kainiemelainen kuva
Kai Niemeläinen Vastaus kommenttiin #21

Kuten totesin Kämäräisellekin: Kyllä henkilöön menevät vasta-argumentit kannattaa!

Enitenhän ne tuovat esiin... no, mitä kenellekin!

Käyttäjän ChristianKvikant kuva
Christian Kvikant Vastaus kommenttiin #27

Samaa tasoa kuin kommenttisi sinun liikuttuneisuudestasi minun huolistani kenttää kohtaan. Tai kuvauksiksesi ERK:sta ammattikimpaantujana... Mutta myönnettäköön, että viittaukseni Orwellin Eläinten vallankumoukseen, oli ad hominem -asteikossa naishäpykarvan verran kärjekkäämpi.

Tietääkseni olet itsekin vaatinut että Malmin lentokentän toiminnan osalta toimitaan myönnettyjen viranomaislupien ja -ohjeiden mukaan.

Se nyt vaan on niin, että Malmin lentokentän alasajojahdissa on toimittu, sanoisin suht. röyhkeästi. Henkilögallerian ollessa otollinen KSV, Niiranen ja vielä vähän aikaa sitten kahdella pallilla istunut Tatu Rauhamäki mm. kun huomasi orastavan sauman ja on nyt ajanut Malmin kentän alasajoa alusta loppuun yhden ja saman valtuustokauden sisällä. Ellei kustannusneutraalin rakentamisen budjetti Helsinki-Vantaalla olisi paukkunut, niin olisi Raja ehtinyt muuttaa Malmilta pois vielä tänä syksynä. Jolloin Chicago-maiseen tyyliin olisi sateisena syysyönä voitu kaivurinkoneella käydä KSV:n toimesta poistamassa RKY-suojeltu kiitotie pois kaupungin väestönkasvutavoitteita häiritsemästä.

Jos yhdellä tantraseksin papittarella olisi munaa, kertoisi hän kuka yllytti hänet 2014 liittämään mukaan Malmin lentokentän lakkauttaminen, valtion ja Helsingin seudun kuntien välisen sopimukseen suurten infrahankkeiden tukemisesta ja asuntotuotannon edistämisestä. Pikkulinnut tietää kertoa, että kaupunki oli aloitteellinen. Valtio on myöhemmin livennyt sopimuksesta, koska päätti myöhemmin jättää Pisara-radan valtiontuet silleensä.

Mutta kuka minä olen mielipidettäsi muuttamaan. Olet ilmeisen mielissäsi, kun kenttä häviää oloasi häiritsemästä.

Käyttäjän usjussi kuva
Heikki Karjalainen

Jos yleiskaavakaava olisi arkkitehtoonista kauneutta ja ihmistä ymmärtävä, se olisi paikallaan. Nyt kuitenkin, kun katsoo Helsingin nykykeskustaa uusine hökötyksineen, tulee mieleen suunnittelun idiootit, arkkitehdit. Ja sama jatkuu keskustan ulkopulellakin. Arkkitehtooninen luovuus ylittää kaikki ihmisen kyvyt ymmärtää sitä ja asua Helsingissä vain kalliisti.

Toimituksen poiminnat