*

Matti Niiranen Asiaa, analyysiä ja ajankuvia

Pisararata on saatava mukaan hallitusohjelmaan

Suomi saanee kolmen suuren porvaripuolueen hallituksen, jolla on edessään raskas vastuu ja Suomen talouden pelastaminen.

Ei tämäkään hallituspohja ole helppo, mutta kolmen puolueen pohja on kuitenkin selkeämpi kuin sateenkaaren koko kirjo ja kuusi puoluetta oli. Hallitusneuvottelijoiden tehtävä ei ole helppo, sillä kyllä esimerkiksi kokoomuksen ja perussuomalaisten välillä on hyvinkin selkeitä linjaeroja.

Porvarikolmikon onkin hyvä keskittyä etenkin talouden kohentamiseen ja löytää siitä vahva keskinäinen yksimielisyys, jonka ympärille luottamus voidaan rakentaa. Konkretiaakin tarvitaan: "strateginen ohjelma" ei yksin riitä pitämään tätäkään hallitusta kasassa.

Itse haluaisin hallitusohjelmaan selkeän myönteisen linjauksen metropolipolitiikasta.

Valtion on pidettävä kiinni aiemmista lupauksistaan, joten esimerkiksi Pisararata tulee toteuttaa. Pisararata on erinomainen hanke, jolla on laajat koko Suomea koskevat vaikutukset työllisyyteen ja liikenteen sujuvuuteen. Pääkaupunkiseudulla Pisaralla on piristävävaikutus myös asuntorakentamiseen.

# # #

HSL:n Pisararadasta teettämän lisäselvityksen mukaan Pisaran investointivaiheen vaikutus kokonaistuotantoon on 1,5 miljardia euroa. Pisaran rakentaminen synnyttää yli 10 000 työvuotta, josta yli puolet suuntautuu Helsingin seudun ulkopuolelle muualle Suomeen.

HSL:n selvityksen mukaan Pisaran suurimmat hyödyt tulevat näkyviin kuitenkin vasta rakennusvaiheen jälkeen. Pisaran aikaistaman tai lisäämän asuntorakentamisen kokonaistuotos on arvoltaan 6,5 miljardia euroa ja työllisyysvaikutus yli 48 000 henkilötyövuotta.

HSL toteaa, että Pisararata hyödyttää valtakunnallista kaukojunaliikennettä, kun raidekapasiteettia vapautuu Helsingin päärautatieasemalta.

Pisararadalla on keskeinen rooli myös koko Helsingin seudun liikennejärjestelmän kehittämisessä. Pisara vähentää lähijunaliikenteen häiriöitä, kun kauko- ja lähijunat erotetaan omille raiteilleen. Muun muassa pääradan ja rantaradan varsi, uusien asemien seudut, Malmin lentokentän alue sekä Keski-Pasila hyötyvät saavutettavuuden parantamisesta.

Pisara luo myös tulevaisuuden mahdollisuuksia, kuten suoralle yhteys Helsingin keskustasta lentoasemalle sekä Espoo-Salo -oikoradalle.

# # #

On tärkeää myös muistaa, että isänmaata voi palvella oppositiostakin käsin. Pienessä maassa kaikkien osapuolten rakentava yhteistyö on talousahdingon aikana todella tärkeää.

Luotan siihen että sdp:llä, vihreillä ja rkp:llä löytyy riittävästi "talvisodan henkeä" vaikeimmissa ja suurimmissa asioissa. Mutta katsotaan nyt hallitusneuvottelut ensin loppuun.

The fat lady has not sung yet.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

2Suosittele

2 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (9 kommenttia)

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen

Sitä ei pidä saada hallitusohjelmaan.
http://kalevikamarainen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/1...

Terveisin Kalevi Kämäräinen

Käyttäjän fazerinsini kuva
Jouni Suonsivu

Jos Helsinki haluaa itselleen, omiin tarpeisiinsa, oman maanalaisen karusellinsa, se olkoon vapaa itse, omista varoistaan, rahoittamaan sellaisen. Yhdellekään muulle taholle tällainen ei kuulu.

Koko valtakunnan yhteiset verovarat on syytä käyttää mielekkäisiin hankkeisiin ja tarpeisiin.

Käyttäjän AOBrusi kuva
Antti Brusi

Ihan aidosti Niiranen. Alkaa jo epäilyttämään motiivit, millä tarmolla asiaa veuhkaat.

Muu Suomi tarvitsee noita rahoja paljon kipeämmin rataverkoston parantamiseen.

Jos ja kun kolmen hallitus muodostetaan. No yksikin ei kanta riittää siihen, että hallitus ei välitä hankkeesta pisaaraakaan.

Käyttäjän MikkoAhola kuva
Mikko Ahola

Nyt ovat vallassa maakuntien miehet Keskustan johdolla. Pisararata tarkoittaisi käytännössä sitä, että pääkaupunkiseudulle voisi rakentaa suuren määrän edullisia asuntoja ratojen varsille. Nyt niitä ei voi radan varteen rakentaa, sillä Helsingin päärautatieasemalle ei mahdu enää lisää junia.

Jos pääkaupunkiseudulle voisi rakentaa runsaasti edullisia asuntoja, niin muuttoliike tänne kiihtyisi. Ja kun ihmiset muuttaisivat pääkaupunkiseudulle, niin maaseutu tyhjenisi vastaavasti. Tätä eivät keskustalaiset ja monet perussuomalaiset halua. Asuntopula eli asuntojen kalleus hidastaa sitten Helsinkiin muuttoa, ja tätä muuton jarrutusta halutaan, vaikka se Suomen kokonaisedun mukaista ei olisikaan.

Eli tulevaisuudessa maakunnissa kärsitään työttömyydestä, ja pääkaupunkiseudulla jatkuu ylikorkeiden asuntojen hintojen ja vuokrien aiheuttama kurjuus.

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen

Ahola kirjoittaa hölynpölyä. Pisaran varrelle ei paljon uusia asuntoja mahdu ja muualle niitä sitten mahtuu Pisarasta huolimatta Liikennevirastonkin selvitysten mukaan.
http://portal.liikennevirasto.fi/sivu/www/f/hankke...

Terveisin Kalevi Kämäräinen

Käyttäjän AOBrusi kuva
Antti Brusi

Ahola tuolla logiikalla kierre vain jatkuisi...en ihan täysin ymmärrä tuleeko muuttopaine ensin vai jälkeen? Mielestäni pääkysymys on edelleen MIKSI pääkaupunkiamme pitää kehittää muuttovoimaisemmaksi?

Käyttäjän HeikkiSantala kuva
Heikki Santala

Matti,

"On aivan turha niin vähäpätöisin asein, kuin järjen avulla taistella päähänpinttymien suurta joukkoa vastaan."

http://www.ilkka.fi/mielipide/yleis%C3%B6lt%C3%A4/...

Aina löytyy kuitenkin myös sellaisia, jotka kykenevät ymmärtämään tosiasiat. Heille kannattaa kirjoittaa.

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen

Noin keskustelevat H.V.-kerhon jäsenet tavallisten kansalaisten ylitse.
http://keskustelu.transparency.fi/onko-meilla-rake...

Nyt sivulle pumppaava pääministeri Stubb on samaa kerhoa (vastausta ei ole kuulunut). Saa nähdä oppiiko nyt paremmille tavoille siellä sivu- vaikkakaan ei sentään pistoraiteella.
http://kalevikamarainen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/1...

Terveisin Kalevi Kämäräinen

Toimituksen poiminnat