Matti Niiranen Asiaa, analyysiä ja ajankuvia

Pasilan ja raideliikenteen kehittäminen ovat koko Suomen etu

  • Pasilaan kaavailtuja torneja ja Pasilan asema tulevaisuudessa. Kuva KSV/Helsinki
    Pasilaan kaavailtuja torneja ja Pasilan asema tulevaisuudessa. Kuva KSV/Helsinki

Helsinkiä kaavoitetaan vauhdilla. Näin tehdään mahdolliseksi Helsingin vahvempi asema Euroopan ja maailman metropolien globaalissa kilpailussa.  

Helsingin ja siten koko Suomen kilpailukyvystä on kysymys myös tänään kaupunkisuunnittelulautakunnassa, jossa käsitellään Keski-Pasilan asemakaavan muutoksen periaatteita.

Kyseessä on alue, jonka kaavoittamisessa tarvitaan kaukonäköisyyttä ja kykyä visioida Helsinki Suomen talouden veturina vuonna 2050 – ja jopa pitkälle sen jälkeenkin.

¤    ¤    ¤

Pasilan alue on strategisesti yksi tärkeimmistä Helsingin kehittämissuunnista ja liikenteellisesti koko Suomen parhaita paikkoja yritystoiminnalle.

Pasilan strateginen sijainti vain paranee ajan myötä kun Kehärata ja sen myötä suora lentokenttäyhteys valmistuu. Myös Pisararata liittyy tähän liikenteelliseen kokonaisuuteen, samoin kuin Pasilan ratapihan uudelleen järjestelyt ja siirtäminen. Mahdollisesti myös Helsingin metroverkosto laajenee tulevaisuudessa siten, että Pasila saa oman metroaseman.

Pasila on jo nyt merkittävä työpaikkojen keskittymä. Asukkaitakin on yhden pikkukaupungin verran: noin 8 600. Työpaikkoja Pasilassa on nyt yli 25 000.

Vuoteen 2040 mennessä Pasilassa on ajateltu olevan lähes 20 000 asukasta ja työpaikkoja Suomen oloissa huimat 50 000. Näiden lukujen toteutuessa Kehärata, Pisararata ja Töölön metro ovat kaikki erinomaisen hyvin perusteltuja ja kestäviä tulevaisuuden ratkaisuja.

¤    ¤    ¤

Olen ollut kaiken aikaa vahvasti korkean rakentamisen kannalla Pasilan ja Kalasataman suunnalla. Niinpä mielestäni myös nyt päätettävänä olevien Keski-Pasilan kortteleiden osalta on varmistettava, että tonttien tehokkuus on riittävä.

Nyt ehdotetaan 6-16-kerroksisia asuinrakennuksia ja toimitiloja. Näistä korkeimmat sijaitsisivat aivan oikein Veturitien varrella ja asutuksen lähelle saataisiin myös puistovyöhykettä suuresta tehokkuudesta huolimatta. Se on hyvä asia se.

Näihin Keski-Pasilan kortteleihin muuttaa aikanaan ilmeisesti vähintään noin 3000 asukasta. Työpaikkoja kaavaillaan noin 1000.

¤   ¤    ¤

Keski-Pasilan alue voisi ehkä olla jopa nytkin esitettyä korkeampi. Tämän kaava-alueen eteläpuolellehan on tuloillaan Pasilan sillan tuntumaan jopa 40–kerroksisia torneja ja 4000 työpaikkaa.

Pasilan tärkeäksi kokoajakaduksi ja yhdeksi pääkaduksi on tulossa Veturitie, jonka toteuttaminen on mielestäni myös pikaisesti varmistettava. Kaupunkisuunnittelulautakunta hyväksyi Veturitien liikennesuunnitelmat kokouksessaan 19.11.2013.

Tänään käsillä oleva Keski-Pasilan kaava palannee kaupunkisuunnittelulautakuntaan hyväksyttäväksi vuoden 2015 aikana. Nyt hyväksytään asemakaavan muutoksen periaatteet.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

2Suosittele

2 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (15 kommenttia)

Reijo Tossavainen

Pisaran hyötysuhde on 0,5 eli miljardin hanke tuottaa puolen miljardin tappion. Täysin järjetöntä vähän rahan aikana.

Miljardilla rakennettaisiin esim. maanpäällistä rautatietä noin 250 km. Vaikkapa se tunnin rautatie Helsinki-Turku.

Ratapihoja uusimalla voidaan poistaa liikenneongelmat. Ei siihen tarvita Pisara-rataa.

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen

Niirasen pitäisi tosiaan perehtyä enemmän Pisara-rataan, jonka tarpeettomuus nykymuodossaan on varsin selvää (jos vain viitsii perehtyä asiaan).
http://kalevikamarainen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/1...
http://www.kauppalehti.fi/etusivu/pisara+on+hukkap...

Terveisin Kalevi Kämäräinen

Michael Perukangas

Jos nyt Pisara-rata kerran on tulossa, samaten Keski-Pasila, lienee keskipasilalaistenkin mukaista, että Pisaran suunnitteluun jaksettaisiin panostaa sen verran, että suuaukkojen sijoittelua mietittäisiin vielä kerran, nykymuodossaan ne kun rouhaisevat sekä Eläintarhaa että Alppipuistoa, ja molemmat olisivat olleet keskipasilalaisille näitä luontevia lähiviheralueita. Pisaran itäisen aukon saisi entiseen ratakuiluun Teollisuuskadun tuntumaan, ja läntisen nykyisen Eltsun parkkiksen kohdalle tai Eltsun Nesteen tontille.

Käyttäjän RaatoLaaksonen kuva
Raato Laaksonen

Kuinkas nuo Nuorgamin Näkkäläjärvet tuntevat Pisaran hyödyt?

Markku Laaksonen

Lappi tulee saamaan edelleenkin avustusta etelän kasvukeskuksilta, sitä enemmän mitä paremmin niillä menee.

Käyttäjän hautakangas kuva
Ville Hautakangas

Umpikortteleita ja vähintään 20-kerroksisia torneja niiden kulmiin / keskelle.

Uutta elävää keskustaa ei rakenneta tekemällä lähiöiden "kenkälaatikko parkkikentällä umpikujan päässä" -arkkitehtuuria, eikä erottelemalla työ- ja asuinalueita jyrkästi toisistaan.

Raideliikenteeseen otinkin jo kantaa viime viikolla, kun tuoreimmat uutiset Pisarasta tulivat:

http://hautakangas.puheenvuoro.uusisuomi.fi/180894...

Käyttäjän KimmoHarkki kuva
Kimmo Harkki

Olen myös ihmetellyt Pisara-radan kuvioita. Yhtenä pointtina on käytetty nykyisen päärautatieaseman ahtautta-miksi sitten asemalaiturit on rakennettu toimistoja ja asuntoja täyteen?

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen

Niihin kuvioihin ilmeisesti liittyy kabinettipolitiikka. Toisin sanoin asiaa voisi luonnehtia maan tavaksi, hyvä veli -verkoksi tai vaikkapa rakenteelliseksi korruptioksi.
http://rautatiematkustajat.fi/Hesari20_04_2011.pdf

Tuoreet virkamiesten Pisara-hankkeen uudelleenarviot saattavat johtua siitä, että he ovat ottaneet oikeuskanslerin terveiset todesta:
"Väylähankkeiden kaltaisten pitkäaikaisten rakennushankkeiden osoittautuminen alibudjetoiduiksi on ongelmallista sekä poliittisluontoisten valtiontalouden kehysten että erityisesti oikeudellisesti sitovien valtion talousarvioiden osalta. Jo käynnistettyjen hankkeiden keskeyttäminen ei ole yleensä tarkoituksenmukaista, vaikka ne osoittautuivatkin alibudjetoiduiksi. Näin ollen alibudjetoinnista voi aiheutua tosiasiallisia rajoituksia valtioneuvoston talousarvioesitystä ja eduskunnan talousarviota koskevalle päätöksenteolle.

Valtioneuvoston päätöksenteossa tarvittavien perustietojen tuottamisesta vastaavan asiantuntijaviraston ohella myös valtioneuvoston päätösten valmistelusta vastaavan ministeriön virkamiehillä tulee olla riittävät mahdollisuudet arvioida päätöksenteossa käytettävien perustietojen oikeellisuutta. Tämä olisi otettava huomioon myös ministeriöiden ja asiantuntijavirastojen välistä ja ministeriöiden ja asiantuntijavirastojen sisäistä tehtävien- ja toimivallanjakoa koskevia järjestelyjä sekä ministeriöiden ja asiantuntijavirastojen johtamisjärjestelmiä kehitettäessä."
http://kalevikamarainen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/1...

Terveisin Kalevi Kämäräinen

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen

Julkisten tietojen perusteella "juonta" voi hiukan kehitellä. Pisara-suhmuroinnissa lie mukana jollain tavoin ainakin Helsingin kauppakamari(n toimitusjohtaja Pia Pakarinen), joka vielä virallisten kriittisten selvitysten julkistamisen jälkeen hokee, että kysymyksessä on valtakunnallinen ratahanke.
http://portal.liikennevirasto.fi/portal/page/porta...
http://jasentiedote.chamber.fi/index.php/jasentied...

Hallituksen "uskolliseksi soturiksi" puolestaan ilmoittautuu tamperelainen demarikansanedustaja Hanna Tainio, joka näkee kritiikin hallitus-oppositioasetelmana. Tarkkaan ottaen näin onkin. Jos hallitusneuvotteluissa vaikka keksittäisiin sopia kuun olevan juustoa, tästä sitten pidetään kiinni.
http://www.demari.fi/politiikka/uutiset/26150-taas...

Kalliiksi vain käy kansalaisille tällainen "maan tapa" hoitaa asioita.

Terveisin Kalevi Kämäräinen

Käyttäjän yorka kuva
Atte Rätt

Pääkaupunkiseudun sisäistä liikennettä palvelisi paljon paremmin poikittaisliikenteen parantaminen Raide-Jokerin muodossa, ja tulisi vielä useita satoja miljoonia halvemmaksi. Viimeisimmän kaavaluonnoksen perusteella Pisara ei hankalasti saavutettavien laituriensa vuoksi juuri nopeuttaisi työmatkaliikennettä, mikä käsittääkseni on yksi rakentamisen peruste.

Käyttäjän markok kuva
Marko Kivelä

Raide-jokeri ei kuitenkaan ratkaise samoja ongelmia kuin Pisara. Eli olisi vähän hassua miettiä vakkapa Länsiväylän ruuhkia ja todeta, että homma on hoidossa, sillä rakennamme tietä Kivikkoon.

Ei silti, en itsekään ole vakuuttunut, että juuri pisara olisi oikea ratkaisu Helsingin raideongelmiin.

Käyttäjän markkulehto kuva
Markku Lehto

Meillä Suomessa rataverkon rakentaminen on tempoilevaa ja lyhytjänteistä.
Pääradan rakentaminen Helsinki - Tampere - Seinäjoki - Kokkola -Oulu on jäämässä kesken. Kaksoisradan rakentaminen on pysähtynyt 15 000 asukkaan Ylivieskan metropoliin. Ratayhteys Ylivieskasta 190 000 asukkaan Ouluun 130 km on jäämässä yhden radan varaan. Tällä hidastetaan Pohjois-Suomen 500 000 väestön ja suurten paperitehtaiden, kaivosten ja terästeollisuuden mittavaa matkustaja- ja rahtiliikennevirtoja. Samaan aikaan ollaan sitten kuitenkin kehittelemässä miljardin Pisararataa. Ei tunnu vakuuttavalta liikennestrategialta.

Rekkafirmat ovat jo luopuneet rekkojen junakuljetuksista pohjoisen ja etelän välillä ja siirtyneet ajamaan huonokuntoiselle 4 -tielle ja entisestään rapauttamaan raskaalla liikenteellä teiden kuntoa. Tämä siksi, että rautatiekuljetuksien täsmällisyys rataverkon rajoitetun kapasiteetin vuoksi ei ole riittävä. Kuljetuksissa vaaditaan nykyjään minuuttiaikatauluja.

Eikö nyt valtakunnassa voida tehdä yksi asia kunnolla loppuun ja sen jälkeen vasta aloittaa seuraavaa hanketta ? Kunhan nyt pääkaupunkiseudullakin saataisin länsi-metro ja lentokentän rata valmiiksi.

Käyttäjän erlandsalo kuva
Erland Salo

Huominen päivä voi kaiken muuttaa. Kyllä se aurinko vielä risukasaankin paistaa. Ensi eduskuntavaalien jälkeen puhaltavat maassamme voimakkaat muutoksen tuulet. Ehkäpä niin ärhäkät, että Tuulivoima-Pekkarinen saa muutaman myllyn pystyyn valtion tuella.

Keskustapuolueesta tulee johtava hallituspuolue ja Juha Sipilästä pääministeri. Silloin loppuu Helsingin ja etelän hyysääminen. Kehä III:n eteläpuoli saa maksaa huomattavasti enemmän terveelle suomalaiselle maaseudulle ja sen taajamille. Valtio suuntaa kaiken tukensa pois etelästä.

Helsingin kaupungin kaavoitusta ym. alkaa johtaa vihreiden Anni Sinnemäki. Hän ei sinänsä näistä asioista mitään ymmärrä, mutta Helsingissä alkaa aivan uusi aika. Esimerkiksi kaikki rakentaminen, joka ei vastaa vihreitä arvoja loppuu. Sen sijaan rahavarat kohdennetaan maahan- ja maassamuuttajien vuokra-asuntotarpeen tyydyttämiseen. Yksityisautoilu ajetaan niin ahtaalle kuin mahdollista jne. Sinnemäen esittämät mielipiteet ovat hyvin selkeät.

Keskustapuolueen eri edustajat ovat jo valmistelleet luetteloja pääkaupunkiseudulta eritoten Helsingistä siirrettävistä virastoista ja laitoksista. Onhan tästä ns. hajauttamisesta hyviä kokemuksia. Esimerkiksi Poliisin atk-keskuksen siirto Rovaniemelle halvaannutti laitoksen vuosikausiksi. Kääriäinen siirsi maavoimien esikunnan omaan vaalipiiriinsä Mikkelin Karkialammelle. Hyssälä teki samoin eli siirsi lääkevalvonnan Kuopioon. Onpa saatu Trafin koko Suomea koskevien väylätoimintojen hoidotkin siirrettyä Lappeenrantaan. Lista ei vielä ole täysi ollenkaan. Lisää tulee ja pian.

Onneksi nykyiset työvälineet ovat niin hyviä, että virkamiehet ym. pystyvät työskentelemään myös junissa ja lentokoneissa, joissa he matkustavat tuhansia tunteja vuosittain.

Edelliset kirjoitukset ovat siis täysin turhia. Ensi kesänä alkaa uusi aika. Pisararataa ja Pasilan laajentamista ei tule eikä paljon muutakaan.

Käyttäjän jheyno kuva
Jouko Heyno

"Helsingin vahvempi asema Euroopan ja maailman metropolien globaalissa kilpailussa. "

???????

Mistä nämä "metropolit" kilpailevat? Koosta?

Käyttäjän jheyno kuva
Jouko Heyno

Pasilan kasvuhan perustuu siihen, että Pasilaa tarkoituksellisesti kasvatetaan, muun Suomen kustannuksella. Samaa kehitysaluetukea nauttii koko pääkaupunkiseutu.

Ratkaisu ongelmaan on kehitysaluetuen lopettaminen pääkaulunkiseudulla ja verorahojen suuntaaminen sinne, missä ne tuotetaankin.

Kannattaa pitää mielessä, että yli 80 % suomalaisista asuu muualla kuin pääkaupunkiseudulla, 90 % Kehäkolmosen ulkopuolella.

Toimituksen poiminnat