*

Matti Niiranen Asiaa, analyysiä ja ajankuvia

Pk-yritykset, Malmin lentokenttä, Tattarisuo, Tattariharju ja muut

  • Malmin lentoasema
    Malmin lentoasema

Malmin lentokentän alueelle on kaavailtu jo pitkään asuntorakentamista. Se on hyvin ymmärrettävää, sillä alue on jäänyt kasvavan kaupungin sisään ja on liikenteellisesti erinomaisella paikalla.

Nyt paineet Malmia kohtaan ovat lisääntyneet jälleen, sillä valtio on luopumassa lentokenttätoiminnasta ja vaatii taholtaan asuntorakentamista tälle alueelle. Asia ei ole kuitenkaan aivan yksinkertainen, sillä siihen liittyvät sekä korvaavan lentokentän osoittaminen että läheisten alueiden  yritystoiminnan toimintaedellytysten turvaaminen.

Lentoaseman kupeessa Tattarisuolla ja Tattariharjussa sijaitsevat vireät työpaikka-alueet, joissa on parisataa toimipaikkaa ja niissä sijaitsee noin 2000 työpaikkaa. Lisäksi itse Malmin lentoaseman alueella on myös työllistävä vaikutus.

Alueen yrittäjät ovat esittäneet minulle huolensa monessa eri yhteydessä liittyen alueen rakennuskieltoihin ja parhaillaan laadittavana olevaan yleiskaavaan. Malmin ja Tattarisuon alueita on asetettu maankäyttö- ja rakennuslain nojalla rakennuskieltoon yleiskaavan laatimista varten viideksi vuodeksi huhtikuulle 2018 asti.

Yritysten huoleen toimipaikoistaan tulee aina kiinnittää vakava huomio. Niinpä näidenkin alueiden yrittäjille olisi nyt pikaisesti annettava selkeitä vastauksia toiminnan jatkumisen edellytyksistä. Epävarmuus on huono kannustin.

Pääkaupunkiseudulla on noin miljoona neliömetriä vapaata toimitilaa, mutta on tärkeää huomata, että tyhjien tilojen ongelma ei ole koskenut tilastojen valossa ainakaan Helsingissä juurikaan pienteollisuus-, varasto- ja logistiikkatiloja.

Helsingin kaupungin alueella tulee olla jatkossakin riittävästi toimitilaa myös perinteiselle pienteollisuudelle, erilaisissa halleissa toimiville pienyrittäjille sekä pienille verstaille ja pajoille.   

¤   ¤   ¤

Pienteollisuusalueita ja yritysalueita tarvitaan pääkaupungissakin vielä vuosikymmeniä, vaikka maan arvo nousee kaupungin kasvaessa. Helsingin on pidettävä huolta yritystoiminnan ja työpaikkojen syntymisen edellytyksistä.

Arvostusta on osoitettava myös nykyisille yrittäjille vahvistamalla niiden toimintaedellytyksiä. Näin toimien alueen yrittäjät uskaltaisivat panostaa rohkeammin toimintaansa ja esimerkiksi yrityksensä sukupolvenvaihdokseen. Kysymys on helsinkiläisten työpaikkojen säilyttämisestä.

Monet poliitikot näkevät Malmin lentokentän kupeessa olevat Tattariharjun ja Tattarisuon ainoastaan mainioina asuntorakentamisen paikkoina. Samoin puhutaan, että alueiden nykyistä yritystoimintaa pidetään sopimattomana mahdollisten uusien asuntojen läheisyyteen.

Yleiskaavatyön edetessä voisi vallan hyvin kuitenkin pyrkiä siihen, että muiden vastaavien yritysalueiden ohella Tattarisuon ja Tattariharjun yritysalueet säästyvät mahdollisimman pitkään, mahdollisesti jopa 2050-luvulle.

Jos lentokentästä on ”korkeampien voimien” määräyksestä pakko luopua, niin asuntojahan voisi toki rakentaa ensi vaiheessa kentän alueelle ja täydennysrakentaen lähempänä päärataa olevaa suuntaa. Eli jättää Tattarisuo ja Tattariharju työpaikka-alueiksi.

¤   ¤   ¤

Nähtäväksi jää myös se, kuinka paljon asuntopulaa helpottavat Östersundomin rakentaminen ja ns. moottoritiemäisten alueiden bulevardisointi. Espoon puolella Länsimetron varsien lisääntyvä rakentaminen voi myös vaikuttaa asuntopulaan ratkaisevasti.

Helsingin uuden yleiskaavassa sihti ulottuu vuoteen 2050, mutta tässäkin kirjoituksessa mainittuja alueita voisi tarkastella ainakin osittain uudelleen noin 10-15 vuoden kuluttua uudessa yleiskaavassa – tai metropolikaavassa, jos silloin sellainen laaditaan.

Malmin lentokentän alueen ensimmäiset asunnot eivät toteudu missään tapauksessa vielä aivan lähivuosina. Jos kaavat saadaan valmiiksi ja rakentamaan päästään, niin se tapahtuisi aikaisintaan 2020-luvulla.

Kansalaismielipiteen on arveltu olevan Malmin kentälle tulevaa asuntorakentamista vastaan. TNS Gallup tutki asiaa elokuussa 2014 ja tulos oli, että 59% vastustaa asuntorakentamista Malmin lentokentälle.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (11 kommenttia)

Käyttäjän suburbian kuva
Sini Lappalainen

Tukholmasta on siivottu pois kaikki vastaavat alueet (uusien asuinalueiden alta) ja se on aika tylsää. Helsinkiin kuuluu että on myös tuollaisia villiltä länneltä näyttäviä eläviä työpaikka-alueita.
Hyvä aloite tämä.

Käyttäjän MattiNiiranen kuva
Matti Niiranen

Sini, niinpä, toisaalta Tukholmassa on säilytetty Bromman lentoasema. Tattarisuon alueesta minulle tulee aina mieleen joku Kaurismäen elokuva. Mikähän se on?

Käyttäjän suburbian kuva
Sini Lappalainen

Mies vailla muistia luultavasti. Lentokenttä ei ole minusta yhtä kiinnostava kuin tattarisuo, jossa on kaikenlaista ja kieltämättä ei erityisen pikkusievää.

Hannu Rytilä Vastaus kommenttiin #3

Tattis on superpaikka täynnä monenlaisia yrityksiä. No, kaunis se ei ole mutta Tattista tarvitaan.

Käyttäjän jarmolauros kuva
Jarmo Lauros

Miksi tuhota historiaa?
Miksi poistaa historiallinen, vieläkin toimiva lentokenttä?
Malmilta on maailmalle noussut Armi Kuusela ja laskeutunut valvontakomissio.
Grynderit tehköön lennon pääkaupunkiseudun yllä ja huomaavat, että on muutakin rakennusaluetta kuin jo toimivat.

Hannu Tanskanen

Kiva kun ajatte lentokentän pois, me saamme sen tänne Nummelaan ;-) (p.s. Lensin A2:n Malmilla 1974, nostalginen paikka minullekin lentokouluajoilta ja olenhan vanha helsinkiläinen).

Käyttäjän hannumononen kuva
Hannu Mononen

Poliittinen järjettömyys uhkaa maan toiseksi vilkkainta lentoasemaa, jolle ei ole voitu osoittaa korvaavaa paikkaa.

http://malmiairport.fi/harhaluuloja/

Hannu Rytilä

Malmin lentokenttä pysyköön paikallaan. Helsingillä on Haltialan pelloilla saman verran tyhjää tilaa, rakennettakoon se ensin. Vantaa on viisaasti rakentanut asunto- ja kauppakeskittymän Tammistoon siihen ihan viereen Vantaanjoen toiselle puolelle.

Myös tänne Tuusulaan mahtuu mainiosti paljon uusia asuntoja aivan lentokentän kupeeseen, mutta siitä eivät päätä Helsinkiläiset.
Helsingin päättäjät ovat jumiutuneet kolera-altaan äärelle asenteissaan.
Esim. Osmo Soininvaaran mielestä Helsinki on yhtä kuin Katajanokka.

Käyttäjän sirpaaskoseljavaara kuva
Sirpa Asko-Seljavaara

Malmin lentokenttä tulee säilyttää lentokäytössä.
Se on Suomen toiseksi vilkkain kenttä, eikä tamperelaisen ministerin toive saada lisää asuntoja Helsinkiin saa vaikuttaa Malmin kenttään.
Espoossa ja Vantaalla on tyhjiä peltoja rakentaa vuokra-asuntoja.
Helsinki ei ole saanut edes Östersundomia kaavoitettua ja nyt taas himoitaan Malmin kenttää. Helsinkiläiset haluavat, että kenttä ja sen lentotoiminta säilytetään.
Viihtyisässä kaupungissa on muutakin kuin asuntoja.

Käyttäjän JouniM kuva
Jouni Minkkinen

On se kumma kun vieläkin lähempänä keskustaa, Viikin pelloilla kasvatetaan hieman viljaa ja pari lehmää vaeltaa. Näitä ei voinut siirtää muualle ja rakentaa Viikkiä.

Sen sijaan halutaan tuhota Suomen toiseksi vilkkain lentokenttä jolla olisi suuri potentiaali toimia Helsingin kakkoskenttänä jatkossakin ja on erittäin tarpeellinen myös Rajavartiolaitokselle.

Malmin kentän kehittäminen toisi paljon enemmän mahdollisuuksia Helsingille kuin sen tuhoaminen.

Taivaalta kun katsoo niin Helsinki on täynnä tilaa jonne voidaan rakentaa, nyt kuitenkin halutaan välttämättä rakentaa paikkaan jonne varta vasten rakennettiin lentokenttä koska alueen maaperä ei sovellu muuhun rakentamiseen järkevästi. Toki rakennustekniikka on jo hieman muuttunut, osin toki huonompaan suuntaan mutta se ei poista sitä faktaa että parempiakin paikkoja rakentamiselle on. Tontit on vajaakäytössä ja täydennysrakentamisella saataisiin myös varoja paristuvien kiinteistöyhtiöiden saneerauskustannuksiin.

Käyttäjän erlandsalo kuva
Erland Salo

Malmin kenttä pitää säilyttää nykyisellään ja sen toimintaa täytyy kehittää.

Tattarisuon tämän köyhien Stokkan säilyttäminen on välttämätöntä.

Muu ajattelu on aivan teoreettista takapuolesta.

Kaikki nykyisen toiminnan muuttaminen on osoitettu ja voidaan edelleen osoittaa aivan hölmösti perustelluiksi.

Toimituksen poiminnat