Matti Niiranen Asiaa, analyysiä ja ajankuvia

Kaupunkibulevardit toisivat lisäruuhkia pääkaupunkiseudulle?

Helsingin kaupunkisuunnittelulautakunta käsitteli tänään kokouksessaan ns. kaupunkibulevardien vaikutusta pääkaupunkiseudun liikenteeseen laajemmin.

Autoliikenteen pääväylien sujuva liikenne on Helsingin yleiskaavan laatimisessa iso kysymys. Hyvä ja monipuolinen liikennejärjestelmä kun on tärkeä osatekijä Suomen koko metropolialueen vetovoimaa.

Autoliikenteen määrä ei tule yleiskaavan visioon sisältyvän Helsingin asukasmäärän (860 000) toteutuessa varmastikaan vähenemään ennen 2050-lukua, johon asti visio tähtää.

Päinvastoin: autojen määrä todennäköisesti lisääntyisi merkittävästi, vaikka joukkoliikenteen kulkutapaosuus kasvaisi ja vaikka rahat riittäisivät esimerkiksi nykyistä huomattavasti kattavampaan metroverkostoon.

¤    ¤    ¤

Nyt tehdyn liikenneselvityksen mukaan kaupunkibulevardit ruuhkauttaisivat liikennettä hyvin laajalla alueella. Tästä aiheutuisi useiden kilometrien mittaisia jonoja.

Bulevardien toteuttamisen edellytyksenä onkin hyvin voimaks satsaaminen joukkoliikenteeseen ja siitäkin huolimatta riskit liikennejärjestelmän sujuvuuden osalta olisivat isot.

Otollisimpia alueita kaupunkibulevardeiksi saattaisivat olla tänään kuullun perusteella Vihdintien eteläpää ja Tuusulanväylän eteläpää.

¤   ¤   ¤

Kaupunkisuunnitteluviraston yhteenvedon mukaan bulevardien myönteisiä vaikutuksia olisivat ”maankäytön tiivistämisestä syntyvä matkojen lyhentyminen, tieliikenteen vähentyminen seututasolla sekä joukkoliikenteen, kävelyn ja pyöräilyn kasvu. Yleiskaavan näkökulmasta merkittävä välillinen hyöty olisi mahdollisuus tiivistää kaupunkia.”

Kielteiselle puolelle kirjautuisi seuraava: ”Bulevardiskenaariossa sisääntuloväylien välityskyky olisi nykyistä huomattavasti alempi, mistä aiheutuisi kielteisiä vaikutuksia.Niitä ovat tieliikenteen ruuhkautuminen, liikenteessä kuluvan kokonaisajan kasvu, liikennemäärien kasvu muussa katuverkossa, liikenneturvallisuuden heikkeneminen sekä meluun ja ilmanlaatuun liittyvät ongelmat. Lisäksi skenaarion kustannukset ovat merkittävät.”

¤   ¤   ¤

Kustannuksien osalta mielenkiintoinen kysymys on se, mitä tällainen bulevardisointi tulisi lopulta maksamaan?

Rakennusteknisten kustannusten lisäksi merkillepantavaa on myös mm. se, että kyseiset moottoritiemäiset alueet ovat nyt valtion hallinnassa ja valtion ylläpitämiä. Tienpidon siirtyminen kaupungin tai tulevaisuudessa metropolihallinnon alaisuuteen ei ole aivan mutkaton juttu sekään.

Lautakunta merkitsi tehdyn selvityksen tiedoksi – toisin sanoen, asiaa ei otettu varsinaisesti kantaa, vaan selvittelyä jatketaan. Samoin jatketaan yleiskaavan "luonnoksen luonnoksen" valmistelua.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

2Suosittele

2 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (8 kommenttia)

Martti Laines

Tuusulanväylä ja Vihdintie viheralue-kävelykatu-bulevardiksi. Stadin eteläpää kävelykaduksi.

Nämä väläytykset ovat jotain mitä voisi ajatella kuulevansa vain humoristis-pilkallisissa kärjistyksissä vihreistä ja poliittisesta elämästävieraantumisesta. Vaan ei. Kuten Pahkasiassa ennen lopettamista sanottiin: todellisuus voitti absurdiudessa ja mielettömyydessä jo 80-luvulla.

Hassit pitävän huolen ulkoisista edellytyksistä. Katais-urpilaiset hoitavat kansallisen tason. Oskalat hengenheimolaisineen pitävät huolen suomalaisesta ja pääkaupungin ruohonjuuritasosta.

Ei siinä mitään, mennään Suomessa näillä mitä puolueet ja äänestäjät haluavat.

Itse olen todennut olevani aivan liian tyhmä tällaiseen. Henkilökohtaiset resurssini eivät riitä tämän kaiken ymmärtämiseen ja täällä menestymiseen - kaivan lähtökuoppiani ja muutaman vuoden kuluttua lienen muualla.

En halua olla suomalaisen poliitikon ja äänestäjän menestyksen tiellä omine mielipiteineni. Kiinnostuksella toki seuraan kuinka tämä kaikki toteutettu ja suunniteltu suomalainen rajoituksiin ja yhteiskunnan ohjaukseen perustuva politiikka muodostuu globaaliksi menestystarinaksi ja kääntyy suomalaisten onnellisuudeksi.

Käyttäjän buimonen kuva
Börje Uimonen

Kyllä minä pidän ihan logistisesti kelvollisena ajatuksena hyväksyä Helsingin niemen olemisen umpisuoleen verrattava liikennesumppu. Näkeehän sen jo karttaan katsoessa. Kehä ykkösen sisäpuolen looginen kehitys on eristäytyä mahdollisuuksien mukaan henkilöautoliikenteeltä.

Helsinkiläisten yllätykseksi kehitys tuo työpaikat pikavauhtia ympäryskuntiin, mutta sehän on varmaan tiedostettu ongelma. Kehitys on jo menossa ja lisäksi koko ajan kiihtyvää. Metropolialueen henkilölogistinen keskus rakentuu Tikkurilaan ja vanha Stadin keskusta jää pääosin hipstereihen hengailua varten. Kampin linja-autoasemalle voisi varmaan suunnitella vaikka jonkun kivan rullalautailupaikan.

Martti Laines

Stadissa ei ainakaan tällä hetkellä ole liikenneongelmia. kaksikymmentä autoa liikennevaloissa ei ole ruuhka. Eikä aamulla kymmenen minuuttia mäkelänkadun tai manskun sisääntulon valoissa.

Työmatkaliikenteen ulkopuolella näillä liikennemäärillä ei ole mitään ongelmia. Kun ei juurikaan ole työmatkaliikenteen aikanakaan. Tosin stadin vihreä liikennesuunnittelu haluaa kuitenkin sormeaan heiluttaa autoilijoille mm. pysäyttämällä heidät liikennevaloihin vähän väliä ja laittamalla 7-18 sijaan ympärivuorokautisen joukkoliikennekaistan väylille, jossa ei ole ympärivuorokautista liikennettä. Sekä kaventamalla väyliä vaikkapa helmikuisen hiljaisten fillarikaistojen vuoksi. Surkuhupaisaa ideologista paatosta.

MIkäli ajatellaan, että tilanne muuttuisi vaikkapa 2050 mennessä siten, että olisi ruuhkiakin, niin vaihtoehtoja on toki muitakin kuin jättää ydin hipstereiden rullalautailulle. Liikenneväyliä voi myös rakentaa, parantaa ja tehostaa liikennevirtoja.

Mutta se on toki ideologinen, poliittinen ja talouskasvun valinta. Suomen Helsingissä

Hannu Rytilä

Jos joskus saadaan pääkaupunkiseudun kuntaliitos, asia on yksinkertainen. Kaupungintalo siirretään Tikkurilaan. Nykyinen Kolera-allas -päätäntätapa ei ole ollenkaan demokraattinen.

Pääkaupunkiseutu on "vähän" enemmän kuin kauppatorin ympäristö.

Käyttäjän Mikihoijer kuva
Miki Höijer

Ongelmaksi varmaan muodostuisi demokratia. Kun helsinkiläisiä on enemmän kuin vantaa+espoo+kauniaislaisia.
Ja on turha väheksyä keskustan vetovoimaa. Tuskin sieltä Vantaalta kovin paljoa olisi kannattavia lähijunavuoroja Korso-Pasila-Espoon keskus ;)

Käyttäjän buimonen kuva
Börje Uimonen

Mistä Helsingin keskustan vetovoimasta oikein puhut? Työpaikat siirtyvät kovaa vauhtia muualle ja ympäryskunnista muuttaa keskustaan lähinnä eläkeläisiä. Tietysti se on myös taloudellinen kysymys. Lapsiperheillä eivät rahat riitä keskusta-asumiseen.

Martti Laines

Vihreän liikenne- ja ympräristöpolitiikan tavoite tai ainakin seuraus Stadissa on työpaikkojen katoaminen. Ja nyt tässä kadunkulmassa vihreä UImonen kertoo taloudellisen kehityksen tulevan ikäänkuin annettuna.

Tällaista on Hassi -politikkaa kuntatasolla.

Käyttäjän buimonen kuva
Börje Uimonen

Eivät ne työpaikat katoa. Ne vain siirtyvät kehyskuntiin. Tietenkin yritykset haluavat toimia siellä, missa kustannukset ovat alhaisemmat ja johon työntekijöiden on mahdollisimman helppo saapua.

Toimituksen poiminnat